lexforum.sk



Načítám ...

 

Posledné komentáre:

Načítám ...

Autori:

Milan Kvasnica (162)
Juraj Gyarfas (119)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (45)
Kristián Csach (26)
Tomáš Klinka (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (23)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Martin Friedrich (10)
Zuzana Hecko (9)
Tomáš Čentík (9)
Michal Krajčírovič (9)
Ľuboslav Sisák (7)
Ondrej Halama (7)
Michal Novotný (7)
Adam Zlámal (6)
Peter Kotvan (6)
Xénia Petrovičová (6)
Lexforum (5)
Robert Goral (5)
Petr Kolman (4)
Natália Ľalíková (4)
Ján Lazur (4)
Monika Dubská (4)
Josef Kotásek (4)
Maroš Hačko (4)
Ivan Bojna (4)
Pavol Szabo (4)
Radovan Pala (4)
Ladislav Hrabčák (3)
Josef Šilhán (3)
Peter Pethő (3)
Pavol Kolesár (3)
Marián Porvažník (3)
Denisa Dulaková (3)
Adam Valček (3)
Jakub Jošt (3)
Michal Hamar (2)
Ladislav Pollák (2)
Andrej Kostroš (2)
Adam Glasnák (2)
Richard Macko (2)
Peter Varga (2)
Peter Zeleňák (2)
Juraj Straňák (2)
Marek Maslák (2)
Gabriel Volšík (2)
Tomáš Plško (2)
Anton Dulak (2)
Jozef Kleberc (2)
Zsolt Varga (2)
Martin Serfozo (2)
Lukáš Peško (2)
Dávid Tluščák (2)
Martin Gedra (2)
Jiří Remeš (2)
Maroš Macko (2)
Roman Kopil (2)
Ludmila Kucharova (2)
Juraj Schmidt (2)
Bob Matuška (2)
Ján Štiavnický (1)
Tomáš Ľalík (1)
Matej Kurian (1)
Matej Košalko (1)
Emil Vaňko (1)
Peter Marcin (1)
Dušan Rostáš (1)
Martin Svoboda (1)
Zuzana Klincová (1)
Igor Krist (1)
Mikuláš Lévai (1)
jaroslav čollák (1)
Bystrik Bugan (1)
Robert Vrablica (1)
Michal Ďubek (1)
Roman Prochazka (1)
Jakub Mandelík (1)
Natalia Janikova (1)
Robert Šorl (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Zuzana Bukvisova (1)
Ondrej Jurišta (1)
Adam Pauček (1)
Martin Bránik (1)
Radoslav Pálka (1)
Nora Šajbidor (1)
Petr Kavan (1)
Rastislav Skovajsa (1)
Patrik Pupík (1)
I. Stiglitz (1)
Peter Janík (1)
Pavol Chrenko (1)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
Vincent Lechman (1)
lukas.kvokacka (1)
peter straka (1)
Andrej Majerník (1)
Paula Demianova (1)
Jana Mitterpachova (1)
Tomas Pavelka (1)
Martin Šrámek (1)
Michal Jediný (1)
Dušan Marják (1)
Tibor Menyhért (1)
Ján Pirč (1)
Dávid Kozák (1)
Bohumil Havel (1)
Martin Galgoczy (1)
Marcel Jurko (1)
Lucia Berdisová (1)
Marcel Ružarovský (1)
Martin Hudec (1)
Viliam Vaňko (1)
Michaela Stessl (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
Patrik Patáč (1)
Ivan Priadka (1)
David Horváth (1)
Katarína Dudíková (1)
Pavol Mlej (1)
Tomáš Demo (1)
Tomáš Korman (1)
Vladislav Pečík (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Michaela Vadkerti (1)
Miriam Potočná (1)
Tomas Kovac (1)
Pavel Lacko (1)
Martin Poloha (1)
Martin Estočák (1)
Petr Novotný (1)
David Halenák (1)
Matej Gera (1)
Petr Steiner (1)
Ivan Michalov (1)
Róbert Černák (1)
Vladimir Trojak (1)
Gabriel Závodský (1)
Zuzana Kohútová (1)
Ivan Kormaník (1)
Zuzana Adamova (1)
lukasmozola (1)
Eduard Pekarovič (1)
Peter Kubina (1)
Juraj Lukáč (1)
Lucia Palková (1)
Tomáš Pavlo (1)
Peter K (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napísať nový článok


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.sk



Načítám ...

Pomôcky pre advokátov:

salvia
Judikatúra
Predpisy
Registre
Výpočty

Nové predpisy:

Načítám ...

Ad Martin Friedrich, 19. 05. 2025 v 11:16 - Formulár na odpor voči PR v upom. konaní môže byť vytvorený len cez portál - ako nepodať odpor v upomínacom konaní Mgr. Rastislav Skovajsa

Rastislav Skovajsa, 31. 05. 2025 v 16:58

Súhlasím, závery Nálezu III. ÚS 293/2024-53 sú prehnane formalistické navyše majú drakonické následky pre stranu sporu.

Hľadanie riešenia:

Z ustálenej udikatúry ÚS SR:

"Zo zásady ústavne konformného výkladu vyplýva tiež požiadavka, aby v prípadoch, ak pri uplatnení štandardných metód výkladu prichádzajú do úvahy rôzne výklady súvisiacich právnych noriem, bol uprednostnený ten, ktorý zabezpečí plnohodnotnú, resp. plnohodnotnejšiu realizáciu ústavou garantovaných práv fyzických osôb alebo právnických osôb. Inak povedané, všetky orgány verejnej moci sú povinné v pochybnostiach vykladať právne normy v prospech realizácie ústavou (a tiež medzinárodnými zmluvami) garantovaných základných práv a slobôd (II. ÚS 148/06, m. m. napr. IV. ÚS 96/07, IV. ÚS 95/08)."

Podľa § 15 ods.1 zákona č. 307/2016 Z.z. (1) Ak tento zákon neustanovuje inak, na konanie podľa tohto zákona sa použije Civilný sporový poriadok okrem § 126.

Podľa §129 ods. 1-3 CSP:

  1. Ak ide o podanie vo veci samej alebo návrh na nariadenie neodkladného opatrenia alebo zabezpečovacieho opatrenia, z ktorého nie je zrejmé, čoho sa týka a čo sa ním sleduje, alebo ide o podanie neúplné alebo nezrozumiteľné, súd vyzve toho, kto podanie urobil, aby podanie doplnil alebo opravil v lehote, ktorá nemôže byť kratšia ako desať dní.
  2. V uznesení podľa odseku 1 súd uvedie, v čom je podanie neúplné alebo nezrozumiteľné a ako ho treba doplniť alebo opraviť a poučí o možnosti podanie odmietnuť.
  3. Ak sa v lehote určenej súdom podanie nedoplní alebo neopraví, súd podanie odmietne; to neplatí, ak pre uvedený nedostatok možno v konaní pokračovať.

OS BB by mal v takýchto prípadoch postupovať podľa §129 CSP.

Aj keď iná situácia, ale dávam do pozornosti rozhodnutie IV. ÚS 141/2019 k prihláškam do reštrukturalizačného konania.

  1. Predmetom konania vo veci sťažovateliek bolo rozhodnutie súdu o neprihliadnutí na podania sťažovateliek ako na prihlášky do reštrukturalizačného konania. Ak by okresný súd prihliadol na znenie § 25 ods. 1 zákona o e-Governmente, potom by nevyhnutne dospel k záveru, že prihlášky sťažovateliek podané elektronicky je potrebné akceptovať aj napriek rozdielnemu vzhľadu so vzorom tlačiva na podávanie prihlášok podľa vyhlášky č. 665/2005 Z. z., keďže sťažovateľky postupovali lege artis a nemôžu niesť zodpovednosť za to, že portál poskytuje jeho užívateľom nevyhovujúce elektronické formuláre, resp. že majú nedostatky. Portál bol vytvorený štátom v záujme elektronickej úradnej komunikácie s ktorýmkoľvek orgánom verejnej moci, preto orgány verejnej moci sú povinné akceptovať komunikáciu prostredníctvom portálu, ako aj formuláre, ktoré sú tam k dispozícii na využitie, aj v prípade, že vykazujú nedostatky, a zodpovednosť za nedostatky formulárov tam zverejnených a poskytnutých na elektronickú komunikáciu nemožno prenášať na subjekty, ktoré prostredníctvom portálu komunikujú.
  2. Ústavný súd už judikoval, že procesný úkon účastníka súdneho konania, ktorý má podstatný vplyv na ďalšie súdne konanie, je možné považovať za súčasť základného práva na súdnu ochranu podľa čl. 46 ods. 1 ústavy (m. m. I. ÚS 30/97, III. ÚS 259/2010). Vzhľadom na to aj právo veriteľa na podanie prihlášky do reštrukturalizačného konania je súčasťou základného práva na súdnu ochranu podľa čl. 46 ods. 1 ústavy a podľa čl. 36 ods. 1 listiny, základného práva na rovnosť účastníkov v konaní podľa čl. 47 ods. 3 ústavy a práva na spravodlivé súdne konanie podľa čl. 6 ods. 1 dohovoru.
  3. Tým, že okresný súd piatym, deviatym a trinástym výrokom napadnutého uznesenia rozhodol, že na podania sťažovateliek sa neprihliada ako na prihlášky s odôvodnením, že pohľadávky neboli prihlásené na predpísanom tlačive, ústavný súd dospel k záveru, že napadnutým uznesením okresného súdu došlo k porušeniu základného práva sťažovateliek na súdnu ochranu podľa čl. 46 ods. 1 ústavy a podľa čl. 36 ods. 1 ústavy, základného práva na rovnosť účastníkov v konaní podľa čl. 47 ods. 3 ústavy a práva na spravodlivý proces podľa čl. 6 ods. 1 dohovoru, a to v podobe odmietnutia práva na prístup k súdu (body 1, 2 a 3 výroku nálezu).
  4. Ústavný súd konštatuje, že zahraniční veritelia si môžu svoje pohľadávky prihlasovať do reštrukturalizačného konania nielen podľa čl. 55 nariadenia o insolvenčnom konaní, ale aj podľa práva štátu, v ktorom sa začalo insolvenčné konanie. Zahraničný veriteľ si môže vybrať, či podá prihlášku v reštrukturalizačnom konaní podľa lex fori concursus (podľa práva štátu, v ktorom sa začalo insolvenčné konanie), ktorým je slovenský právny poriadok (teda podľa zákona o konkurze a reštrukturalizácii), alebo podľa nariadenia o insolvenčnom konaní.
  5. 50. Ak sa zahraničný veriteľ rozhodne prihlásiť si svoje pohľadávky do reštrukturalizačného konania podľa lex fori concursus (prihláškou podľa zákona o konkurze a reštrukturalizácii) prostredníctvom elektronického formulára, ktorý bol vytvorený portálom, a tento elektronický formulár bol riadne vyplnený, autorizovaný a následne doručený správcovi, tak potom túto prihlášku podľa názoru ústavného súdu nie je možné odmietnuť z dôvodu, že vzhľad formulára vyplneného sťažovateľkami (zahraničnými veriteľmi) na portáli sa nezhoduje so vzhľadom vzoru tlačiva na podávanie prihlášok podľa vyhlášky č. 665/2005 Z. z


Názory k článku Ad Martin Friedrich, 19. 05. 2025 v 11:16 - Formulár na odpor voči PR v upom. konaní môže byť vytvorený len cez portál - ako nepodať odpor v upomínacom konaní Mgr. Rastislav Skovajsa:


  Ondrej Pivarči, 18. 06. 2025 v 16:27 - Ad Nález a článok

Nález:
Pritom treba zdôrazniť, že medzi formulárom vo formáte pdf a po autorizácii vo formáte asice, na ktorom sťažovateľ podal odpor elektronicky prostredníctvom portálu verejnej správy (www.slovensko.sk) a formulárom zverejnenom na portáli (https://obcan.justice.sk/ezaloby), je rozdiel práve v tom, že údaje z formulára odoslaného sťažovateľom nie sú spracovateľné automatizovaným spôsobom informačnými systémami podľa § 3 písm. i) zákona o e-Governmente

Tento legislatívny cieľ rýchleho automatizovaného spracovania v IS by mal svoj význam, avšak nemá, pretože odpor možno podať aj listinne, čo sa teda ešte komplikovanejšie spracúva v IS, než v prípade rozhodovanom v Náleze. Ustanoveniu § 11 ods. 2 zákona č. 307/2016 Z. z. tak chýba riadny test proporcionality, pretože podanie listinného odporu spomalí jeho spracovanie v IS ešte vo vyššej miere než inak elektronicky, takže niet dôvodu obmedzovať žalovaného vo forme podania odporu, keď toto obmedzenie aj tak nedokáže proporčne dosiahnuť ustanovený cieľ (ibaže by napr. právnické osoby museli povinne podávať odpor elektronicky obdobnou logikou ako má § 82l ods. 3 zákona č. 757/2004 Z. z., čiže nemohli by listinne).

To je obdobný mačkopes ako elektronizácia verejnej moci v spore 2 právnických osôb, ktoré majú povinnosť podávať všetko elektronicky, aj súd má povinnosť im doručovať elektronicky, a aj tak súd vedie vždy fyzický (papierový) spis, do ktorého sa tlačia oproti pôvodnému rozsahu spisov ešte aj "elektronické záležitosti".

Nemáte oprávnenie pridať názor. Prihláste sa prosím