lexforum.sk



Načítám ...

 

Posledné komentáre:

Načítám ...

Autori:

Milan Kvasnica (162)
Juraj Gyarfas (118)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (45)
Tomáš Klinka (26)
Kristián Csach (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (23)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Martin Friedrich (10)
Tomáš Čentík (9)
Zuzana Hecko (9)
Michal Krajčírovič (9)
Michal Novotný (7)
Ľuboslav Sisák (7)
Ondrej Halama (7)
Peter Kotvan (6)
Xénia Petrovičová (6)
Adam Zlámal (6)
Robert Goral (5)
Lexforum (5)
Maroš Hačko (4)
Monika Dubská (4)
Radovan Pala (4)
Petr Kolman (4)
Josef Kotásek (4)
Pavol Szabo (4)
Natália Ľalíková (4)
Ján Lazur (4)
Ivan Bojna (4)
Jakub Jošt (3)
Denisa Dulaková (3)
Peter Pethő (3)
Marián Porvažník (3)
Ladislav Hrabčák (3)
Pavol Kolesár (3)
Josef Šilhán (3)
Adam Valček (3)
Maroš Macko (2)
Lukáš Peško (2)
Anton Dulak (2)
Ladislav Pollák (2)
Tomáš Plško (2)
Martin Gedra (2)
Peter Varga (2)
Jiří Remeš (2)
Roman Kopil (2)
Dávid Tluščák (2)
Adam Glasnák (2)
Gabriel Volšík (2)
Bob Matuška (2)
Richard Macko (2)
Ludmila Kucharova (2)
Martin Serfozo (2)
Jozef Kleberc (2)
Andrej Kostroš (2)
Juraj Schmidt (2)
Michal Hamar (2)
Juraj Straňák (2)
Zsolt Varga (2)
Marek Maslák (2)
Peter Zeleňák (2)
Tomáš Ľalík (1)
Patrik Pupík (1)
Tomáš Demo (1)
Peter K (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
Katarína Dudíková (1)
Ivan Michalov (1)
Rastislav Skovajsa (1)
Viliam Vaňko (1)
Peter Kubina (1)
Marcel Ružarovský (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
Juraj Lukáč (1)
Pavol Chrenko (1)
Martin Poloha (1)
Petr Novotný (1)
Roman Prochazka (1)
Martin Estočák (1)
Natalia Janikova (1)
Vladimir Trojak (1)
Tomas Pavelka (1)
Robert Šorl (1)
Peter Marcin (1)
Martin Bránik (1)
Róbert Černák (1)
lukasmozola (1)
Ján Štiavnický (1)
Patrik Patáč (1)
Matej Kurian (1)
Gabriel Závodský (1)
Michal Jediný (1)
Tomas Kovac (1)
Zuzana Klincová (1)
Dušan Marják (1)
Tomáš Pavlo (1)
Lucia Berdisová (1)
Jakub Mandelík (1)
David Horváth (1)
Nora Šajbidor (1)
Bohumil Havel (1)
Ján Pirč (1)
Zuzana Bukvisova (1)
Dušan Rostáš (1)
Paula Demianova (1)
Matej Košalko (1)
Ivan Kormaník (1)
David Halenák (1)
jaroslav čollák (1)
Matej Gera (1)
Petr Kavan (1)
Andrej Majerník (1)
Igor Krist (1)
Martin Svoboda (1)
I. Stiglitz (1)
Martin Šrámek (1)
Michal Ďubek (1)
Tibor Menyhért (1)
Emil Vaňko (1)
Marcel Jurko (1)
Lucia Palková (1)
Tomáš Korman (1)
Pavol Mlej (1)
Ivan Priadka (1)
Petr Steiner (1)
peter straka (1)
Zuzana Kohútová (1)
Pavel Lacko (1)
lukas.kvokacka (1)
Michaela Stessl (1)
Peter Janík (1)
Adam Pauček (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
Robert Vrablica (1)
Ondrej Jurišta (1)
Vladislav Pečík (1)
Miriam Potočná (1)
Martin Galgoczy (1)
Dávid Kozák (1)
Vincent Lechman (1)
Radoslav Pálka (1)
Bystrik Bugan (1)
Zuzana Adamova (1)
Eduard Pekarovič (1)
Martin Hudec (1)
Jana Mitterpachova (1)
Mikuláš Lévai (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napísať nový článok


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.sk



Načítám ...

Pomôcky pre advokátov:

salvia
Judikatúra
Predpisy
Registre
Výpočty

Nové predpisy:

Načítám ...

"in house" zákazky vo verejnom obstarávaní

Lukáš Peško, 08. 11. 2013 v 16:07

Vážení návštevníci,

chcel by som otvoriť pre mňa doposiaľ nevyriešený problém s tzv. in house zákazkami vo verejnom obstarávaní. Pre tých, ktorí sa problematike verejného obstarávania nevenujú uvádzam, že tzv. in house zákazky nepodliehajú uplatňovaniu pravidiel verejného obstarávania. Je zaujímavé, že in house zákazky nie sú riešené ani v slovenskom zákone 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní ani v smerniciach EÚ (ak sa mýlim, opravte ma prosím). Európska komisia na nátlak členských štátov vypracovala Pracovný dokument útvarov komisie o uplatňovaní právnych predpisov EÚ o obstarávaní na vzťahy medzi verejnými obstarávateľmi. Smernice EÚ ako aj slovenská legislatíva má za cieľ zabezpečiť hospodársku súťaž dodávateľov na celom vnútornom trhu EÚ. Napriek tomu judikatúra SDEÚ vyznieva trochu v inom svetle (aspoň tak jej rozumiem ja). SDEÚ dospel k názoru, že právne predpisy EÚ o verejnom obstarávaní (teda ako smernice tak aj zásady zmlúv) sa neuplatňujú, ak verejný obstarávateľ zadá zákazku tretej strane, ktorá je od neho iba formálne, nie však v zásade nezávislá. Naviac, ani smernice EÚ ani slovenský zákon neobmedzujú verejného obstarávateľa pri výkone zverených úloh vo verejnom záujme využívať vlastné administratívne,technické a iné zdroje.

Otázkou je, kde je hranica medzi vykonávaním verejných potrieb s využitím otvorenej hospodárskej súťaže a kde je už na mieste hospodársku súťaž "obísť" a nepodriadiť danú činnosť pod EÚ smernice o verejnom obstarávaní resp. slovenského zákona. Pri tejto problematike upriamujem pozornosť na rozsudky SDEÚ vo veci Parking Brixen, Coditel Brabant a SEa, Teckal, Econord SpA. Rozsudok Teckal určuje dve pravidlá, pri ktorých splnení nepodlieha vzťah medzi verejným obstarávateľom a právnickou osobou, ktorej má byť zákazka zadaná, postupom pre verejné obstarávanie, konkrétne:

a) verejný obstarávateľ vykonáva nad touto osobou kontrolu obdobnú kontrole, ktorú vykonáva nad vlastnými organizačnými zložkami a súčasne

b)táto osoba vykonáva podstatnú časť svojich činností pre verejného obstarávateľa, ktorý ju vlastní a kontroluje.

Pri splnení týchto dvoch podmienok môže verejný obstarávateľ zákazku zadať priamo tejto právnickej osobe.

A tu sa konečne dostávam k problému, ktorý som zatiaľ nevyriešil. Ako skĺbiť dve vyššie uvedené podmienky s podmienkou verejného záujmu. Príklad: Mesto X si založí svoju 100% spoločnosť, napríklad Technické služby mesta X. Mesto X je verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. b) slovenského zákona o verejnom obstarávaní. Technické služby mesta X sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d) zákona. Z rozsudkov SDEÚ možno vyčítať, že napríklad odvoz odpadu alebo pohrebná činnosť sú činnosťami vo verejnom záujme. S tým sa možno stotožniť. Ale čo napríklad také stavebné práce? Predstavme si, že Technické služby mesta X majú v predmete podnikania aj stavebnú činnosť. Mesto jej priamo zadá rekonštrukciu budovy školy (aby to nebolo také jednoduché, mesto peniaze čerpá z fondov EÚ). Vyššie dve uvedené podmienky podľa rozhodnutia vo veci Teckal sú splnené. Môže mesto túto zákazku priamo zadať a vynechať tak procesy verejného obstarávania? Ide tu o verejný záujem? V prípade využitia služieb subdodávateľa musí pri jeho výbere prebehnúť verejné obstarávanie?

Mám za to, že poskytovanie vzdelávania cez školu je jasným verejným záujmom. Avšak rekonštrukcia školy (a teda zrekonštruovaná škola) je len nástrojom, ako dosiahnuť verejný záujem (t.j. poskytovať vzdelanie). taktiež si myslím, že Technické služby mesta X by museli pri výbere subdodávateľa postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní (nakoľko sami sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d)

Myslím, že ak by platila dikcia iba o dvoch podmienkach, pri ktorých je možné "obísť" verejné obstarávanie cez in house, roztrhlo by sa vrece s priamymi zadaniami a znemožnila by sa tak hospodárska súťaž. Technické služby by sa stali najväčšími stavebnými firmami a súkromné stavebné firmy by sa nemohli do tohto procesu ani zapojiť.

Uvítal by som postrehy skúsenejších kolegov. ďakujem


Názory k článku "in house" zákazky vo verejnom obstarávaní:


  Maroš Hačko, 12. 02. 2020 v 15:18 - in-house režim vo verejnom obstarávaní

K uvedenému skús pozrieť môj príspevok

http://www.lexforum.sk/703

Nemáte oprávnenie pridať názor. Prihláste sa prosím