lexforum.sk



Načítám ...

 

Posledné komentáre:

Načítám ...

Autori:

Milan Kvasnica (163)
Juraj Gyarfas (119)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (45)
Tomáš Klinka (27)
Kristián Csach (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (23)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Martin Friedrich (10)
Tomáš Čentík (9)
Zuzana Hecko (9)
Michal Krajčírovič (9)
Ondrej Halama (7)
Ľuboslav Sisák (7)
Michal Novotný (7)
Xénia Petrovičová (6)
Adam Zlámal (6)
Peter Kotvan (6)
Robert Goral (5)
Lexforum (5)
Pavol Szabo (4)
Josef Kotásek (4)
Ján Lazur (4)
Maroš Hačko (4)
Radovan Pala (4)
Monika Dubská (4)
Natália Ľalíková (4)
Petr Kolman (4)
Ivan Bojna (4)
Peter Pethő (3)
Denisa Dulaková (3)
Josef Šilhán (3)
Adam Valček (3)
Pavol Kolesár (3)
Marián Porvažník (3)
Jakub Jošt (3)
Ladislav Hrabčák (3)
Richard Macko (2)
Dávid Tluščák (2)
Tomáš Plško (2)
Anton Dulak (2)
Andrej Kostroš (2)
Jiří Remeš (2)
Maroš Macko (2)
Ladislav Pollák (2)
Zsolt Varga (2)
Michal Hamar (2)
Peter Zeleňák (2)
Bob Matuška (2)
Ludmila Kucharova (2)
Jozef Kleberc (2)
Juraj Straňák (2)
Adam Glasnák (2)
Lukáš Peško (2)
Juraj Schmidt (2)
Marek Maslák (2)
Peter Varga (2)
Gabriel Volšík (2)
Roman Kopil (2)
Martin Serfozo (2)
Martin Gedra (2)
Róbert Černák (1)
Andrej Majerník (1)
Martin Galgoczy (1)
Tibor Menyhért (1)
Ján Pirč (1)
David Horváth (1)
peter straka (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
Patrik Pupík (1)
jaroslav čollák (1)
Michaela Stessl (1)
Pavol Chrenko (1)
Matej Gera (1)
Martin Poloha (1)
Mikuláš Lévai (1)
Peter K (1)
Tomáš Demo (1)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
Lucia Berdisová (1)
Michaela Vadkerti (1)
Ivan Kormaník (1)
Pavel Lacko (1)
Gabriel Závodský (1)
Martin Estočák (1)
Petr Novotný (1)
Zuzana Kohútová (1)
Adam Pauček (1)
Radoslav Pálka (1)
Michal Ďubek (1)
Zuzana Klincová (1)
Tomas Pavelka (1)
lukasmozola (1)
Eduard Pekarovič (1)
Natalia Janikova (1)
Zuzana Adamova (1)
Ivan Priadka (1)
David Halenák (1)
Rastislav Skovajsa (1)
Tomas Kovac (1)
Tomáš Ľalík (1)
Lucia Palková (1)
Nora Šajbidor (1)
Vincent Lechman (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
lukas.kvokacka (1)
Dávid Kozák (1)
Juraj Lukáč (1)
Martin Svoboda (1)
Ivan Michalov (1)
Patrik Patáč (1)
Robert Vrablica (1)
Vladimir Trojak (1)
Petr Kavan (1)
I. Stiglitz (1)
Paula Demianova (1)
Miriam Potočná (1)
Bohumil Havel (1)
Peter Kubina (1)
Igor Krist (1)
Martin Hudec (1)
Jana Mitterpachova (1)
Michal Jediný (1)
Tomáš Korman (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Pavol Mlej (1)
Emil Vaňko (1)
Zuzana Bukvisova (1)
Jakub Mandelík (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
Roman Prochazka (1)
Marcel Ružarovský (1)
Matej Košalko (1)
Martin Bránik (1)
Peter Marcin (1)
Matej Kurian (1)
Marcel Jurko (1)
Petr Steiner (1)
Viliam Vaňko (1)
Ján Štiavnický (1)
Bystrik Bugan (1)
Katarína Dudíková (1)
Robert Šorl (1)
Tomáš Pavlo (1)
Dušan Rostáš (1)
Dušan Marják (1)
Peter Janík (1)
Vladislav Pečík (1)
Ondrej Jurišta (1)
Martin Šrámek (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napísať nový článok


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.sk



Načítám ...

Pomôcky pre advokátov:

salvia
Judikatúra
Predpisy
Registre
Výpočty

Nové predpisy:

Načítám ...

"in house" zákazky vo verejnom obstarávaní

Lukáš Peško, 08. 11. 2013 v 16:07

Vážení návštevníci,

chcel by som otvoriť pre mňa doposiaľ nevyriešený problém s tzv. in house zákazkami vo verejnom obstarávaní. Pre tých, ktorí sa problematike verejného obstarávania nevenujú uvádzam, že tzv. in house zákazky nepodliehajú uplatňovaniu pravidiel verejného obstarávania. Je zaujímavé, že in house zákazky nie sú riešené ani v slovenskom zákone 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní ani v smerniciach EÚ (ak sa mýlim, opravte ma prosím). Európska komisia na nátlak členských štátov vypracovala Pracovný dokument útvarov komisie o uplatňovaní právnych predpisov EÚ o obstarávaní na vzťahy medzi verejnými obstarávateľmi. Smernice EÚ ako aj slovenská legislatíva má za cieľ zabezpečiť hospodársku súťaž dodávateľov na celom vnútornom trhu EÚ. Napriek tomu judikatúra SDEÚ vyznieva trochu v inom svetle (aspoň tak jej rozumiem ja). SDEÚ dospel k názoru, že právne predpisy EÚ o verejnom obstarávaní (teda ako smernice tak aj zásady zmlúv) sa neuplatňujú, ak verejný obstarávateľ zadá zákazku tretej strane, ktorá je od neho iba formálne, nie však v zásade nezávislá. Naviac, ani smernice EÚ ani slovenský zákon neobmedzujú verejného obstarávateľa pri výkone zverených úloh vo verejnom záujme využívať vlastné administratívne,technické a iné zdroje.

Otázkou je, kde je hranica medzi vykonávaním verejných potrieb s využitím otvorenej hospodárskej súťaže a kde je už na mieste hospodársku súťaž "obísť" a nepodriadiť danú činnosť pod EÚ smernice o verejnom obstarávaní resp. slovenského zákona. Pri tejto problematike upriamujem pozornosť na rozsudky SDEÚ vo veci Parking Brixen, Coditel Brabant a SEa, Teckal, Econord SpA. Rozsudok Teckal určuje dve pravidlá, pri ktorých splnení nepodlieha vzťah medzi verejným obstarávateľom a právnickou osobou, ktorej má byť zákazka zadaná, postupom pre verejné obstarávanie, konkrétne:

a) verejný obstarávateľ vykonáva nad touto osobou kontrolu obdobnú kontrole, ktorú vykonáva nad vlastnými organizačnými zložkami a súčasne

b)táto osoba vykonáva podstatnú časť svojich činností pre verejného obstarávateľa, ktorý ju vlastní a kontroluje.

Pri splnení týchto dvoch podmienok môže verejný obstarávateľ zákazku zadať priamo tejto právnickej osobe.

A tu sa konečne dostávam k problému, ktorý som zatiaľ nevyriešil. Ako skĺbiť dve vyššie uvedené podmienky s podmienkou verejného záujmu. Príklad: Mesto X si založí svoju 100% spoločnosť, napríklad Technické služby mesta X. Mesto X je verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. b) slovenského zákona o verejnom obstarávaní. Technické služby mesta X sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d) zákona. Z rozsudkov SDEÚ možno vyčítať, že napríklad odvoz odpadu alebo pohrebná činnosť sú činnosťami vo verejnom záujme. S tým sa možno stotožniť. Ale čo napríklad také stavebné práce? Predstavme si, že Technické služby mesta X majú v predmete podnikania aj stavebnú činnosť. Mesto jej priamo zadá rekonštrukciu budovy školy (aby to nebolo také jednoduché, mesto peniaze čerpá z fondov EÚ). Vyššie dve uvedené podmienky podľa rozhodnutia vo veci Teckal sú splnené. Môže mesto túto zákazku priamo zadať a vynechať tak procesy verejného obstarávania? Ide tu o verejný záujem? V prípade využitia služieb subdodávateľa musí pri jeho výbere prebehnúť verejné obstarávanie?

Mám za to, že poskytovanie vzdelávania cez školu je jasným verejným záujmom. Avšak rekonštrukcia školy (a teda zrekonštruovaná škola) je len nástrojom, ako dosiahnuť verejný záujem (t.j. poskytovať vzdelanie). taktiež si myslím, že Technické služby mesta X by museli pri výbere subdodávateľa postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní (nakoľko sami sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d)

Myslím, že ak by platila dikcia iba o dvoch podmienkach, pri ktorých je možné "obísť" verejné obstarávanie cez in house, roztrhlo by sa vrece s priamymi zadaniami a znemožnila by sa tak hospodárska súťaž. Technické služby by sa stali najväčšími stavebnými firmami a súkromné stavebné firmy by sa nemohli do tohto procesu ani zapojiť.

Uvítal by som postrehy skúsenejších kolegov. ďakujem


Názory k článku "in house" zákazky vo verejnom obstarávaní:


  Maroš Hačko, 12. 02. 2020 v 15:18 - in-house režim vo verejnom obstarávaní

K uvedenému skús pozrieť môj príspevok

http://www.lexforum.sk/703

Nemáte oprávnenie pridať názor. Prihláste sa prosím