lexforum.sk



Načítám ...

 

Posledné komentáre:

Načítám ...

Autori:

Milan Kvasnica (160)
Juraj Gyarfas (110)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (39)
Tomáš Klinka (26)
Kristián Csach (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (21)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Tomáš Čentík (9)
Zuzana Hecko (9)
Martin Friedrich (9)
Michal Novotný (7)
Xénia Petrovičová (6)
Adam Zlámal (6)
Miroslav Kulatý (6)
Robert Goral (5)
Peter Kotvan (5)
Lexforum (5)
Pavol Szabo (4)
Maroš Hačko (4)
Natália Ľalíková (4)
Petr Kolman (4)
Josef Kotásek (4)
Monika Dubská (4)
Ján Lazur (4)
Radovan Pala (4)
Ladislav Hrabčák (3)
Adam Valček (3)
Ivan Bojna (3)
Pavol Kolesár (3)
Denisa Dulaková (3)
Peter Pethő (3)
Josef Šilhán (3)
Jakub Jošt (3)
Ludmila Kucharova (2)
Peter Varga (2)
Anton Dulak (2)
Maroš Macko (2)
Gabriel Volšík (2)
Marián Porvažník (2)
Jozef Kleberc (2)
Zsolt Varga (2)
Martin Gedra (2)
Dávid Tluščák (2)
Lukáš Peško (2)
Martin Serfozo (2)
Juraj Schmidt (2)
Marek Maslák (2)
Juraj Straňák (2)
Michal Hamar (2)
Andrej Kostroš (2)
Ondrej Halama (2)
Jiří Remeš (2)
Bob Matuška (2)
Roman Kopil (2)
Peter K (1)
Vincent Lechman (1)
Martin Bránik (1)
Zuzana Klincová (1)
Ivan Priadka (1)
Matej Gera (1)
lukasmozola (1)
Martin Galgoczy (1)
Tomáš Ľalík (1)
peter straka (1)
Ondrej Jurišta (1)
Peter Janík (1)
Jana Mitterpachova (1)
Peter Kubina (1)
Viliam Vaňko (1)
Martin Šrámek (1)
Robert Šorl (1)
Michal Ďubek (1)
David Halenák (1)
Ladislav Pollák (1)
Zuzana Bukvisova (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Vladimir Trojak (1)
Tomas Kovac (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
Vladislav Pečík (1)
Emil Vaňko (1)
Lucia Berdisová (1)
jaroslav čollák (1)
Miriam Potočná (1)
Jakub Mandelík (1)
Bystrik Bugan (1)
Petr Kavan (1)
Matej Kurian (1)
Pavel Lacko (1)
Michal Jediný (1)
Tomáš Korman (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Dušan Marják (1)
Paula Demianova (1)
Bohumil Havel (1)
Marcel Jurko (1)
Lucia Palková (1)
Katarína Dudíková (1)
Róbert Černák (1)
Ivan Michalov (1)
Ivan Kormaník (1)
Tibor Menyhért (1)
Radoslav Pálka (1)
Peter Marcin (1)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
I. Stiglitz (1)
Zuzana Adamova (1)
Nora Šajbidor (1)
Matej Košalko (1)
Martin Svoboda (1)
Martin Estočák (1)
Adam Pauček (1)
Natalia Janikova (1)
lukas.kvokacka (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
Dušan Rostáš (1)
Zuzana Kohútová (1)
Eduard Pekarovič (1)
Roman Prochazka (1)
Gabriel Závodský (1)
Tomáš Demo (1)
Ján Pirč (1)
Richard Macko (1)
Robert Vrablica (1)
Marcel Ružarovský (1)
David Horváth (1)
Martin Poloha (1)
Pavol Mlej (1)
Martin Hudec (1)
Igor Krist (1)
Juraj Lukáč (1)
Petr Steiner (1)
Tomáš Pavlo (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napísať nový článok


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.sk



Načítám ...

Pomôcky pre advokátov:

salvia
Judikatúra
Predpisy
Registre
Výpočty

Nové predpisy:

Načítám ...

"in house" zákazky vo verejnom obstarávaní

Lukáš Peško, 08. 11. 2013 v 16:07

Vážení návštevníci,

chcel by som otvoriť pre mňa doposiaľ nevyriešený problém s tzv. in house zákazkami vo verejnom obstarávaní. Pre tých, ktorí sa problematike verejného obstarávania nevenujú uvádzam, že tzv. in house zákazky nepodliehajú uplatňovaniu pravidiel verejného obstarávania. Je zaujímavé, že in house zákazky nie sú riešené ani v slovenskom zákone 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní ani v smerniciach EÚ (ak sa mýlim, opravte ma prosím). Európska komisia na nátlak členských štátov vypracovala Pracovný dokument útvarov komisie o uplatňovaní právnych predpisov EÚ o obstarávaní na vzťahy medzi verejnými obstarávateľmi. Smernice EÚ ako aj slovenská legislatíva má za cieľ zabezpečiť hospodársku súťaž dodávateľov na celom vnútornom trhu EÚ. Napriek tomu judikatúra SDEÚ vyznieva trochu v inom svetle (aspoň tak jej rozumiem ja). SDEÚ dospel k názoru, že právne predpisy EÚ o verejnom obstarávaní (teda ako smernice tak aj zásady zmlúv) sa neuplatňujú, ak verejný obstarávateľ zadá zákazku tretej strane, ktorá je od neho iba formálne, nie však v zásade nezávislá. Naviac, ani smernice EÚ ani slovenský zákon neobmedzujú verejného obstarávateľa pri výkone zverených úloh vo verejnom záujme využívať vlastné administratívne,technické a iné zdroje.

Otázkou je, kde je hranica medzi vykonávaním verejných potrieb s využitím otvorenej hospodárskej súťaže a kde je už na mieste hospodársku súťaž "obísť" a nepodriadiť danú činnosť pod EÚ smernice o verejnom obstarávaní resp. slovenského zákona. Pri tejto problematike upriamujem pozornosť na rozsudky SDEÚ vo veci Parking Brixen, Coditel Brabant a SEa, Teckal, Econord SpA. Rozsudok Teckal určuje dve pravidlá, pri ktorých splnení nepodlieha vzťah medzi verejným obstarávateľom a právnickou osobou, ktorej má byť zákazka zadaná, postupom pre verejné obstarávanie, konkrétne:

a) verejný obstarávateľ vykonáva nad touto osobou kontrolu obdobnú kontrole, ktorú vykonáva nad vlastnými organizačnými zložkami a súčasne

b)táto osoba vykonáva podstatnú časť svojich činností pre verejného obstarávateľa, ktorý ju vlastní a kontroluje.

Pri splnení týchto dvoch podmienok môže verejný obstarávateľ zákazku zadať priamo tejto právnickej osobe.

A tu sa konečne dostávam k problému, ktorý som zatiaľ nevyriešil. Ako skĺbiť dve vyššie uvedené podmienky s podmienkou verejného záujmu. Príklad: Mesto X si založí svoju 100% spoločnosť, napríklad Technické služby mesta X. Mesto X je verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. b) slovenského zákona o verejnom obstarávaní. Technické služby mesta X sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d) zákona. Z rozsudkov SDEÚ možno vyčítať, že napríklad odvoz odpadu alebo pohrebná činnosť sú činnosťami vo verejnom záujme. S tým sa možno stotožniť. Ale čo napríklad také stavebné práce? Predstavme si, že Technické služby mesta X majú v predmete podnikania aj stavebnú činnosť. Mesto jej priamo zadá rekonštrukciu budovy školy (aby to nebolo také jednoduché, mesto peniaze čerpá z fondov EÚ). Vyššie dve uvedené podmienky podľa rozhodnutia vo veci Teckal sú splnené. Môže mesto túto zákazku priamo zadať a vynechať tak procesy verejného obstarávania? Ide tu o verejný záujem? V prípade využitia služieb subdodávateľa musí pri jeho výbere prebehnúť verejné obstarávanie?

Mám za to, že poskytovanie vzdelávania cez školu je jasným verejným záujmom. Avšak rekonštrukcia školy (a teda zrekonštruovaná škola) je len nástrojom, ako dosiahnuť verejný záujem (t.j. poskytovať vzdelanie). taktiež si myslím, že Technické služby mesta X by museli pri výbere subdodávateľa postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní (nakoľko sami sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d)

Myslím, že ak by platila dikcia iba o dvoch podmienkach, pri ktorých je možné "obísť" verejné obstarávanie cez in house, roztrhlo by sa vrece s priamymi zadaniami a znemožnila by sa tak hospodárska súťaž. Technické služby by sa stali najväčšími stavebnými firmami a súkromné stavebné firmy by sa nemohli do tohto procesu ani zapojiť.

Uvítal by som postrehy skúsenejších kolegov. ďakujem


Názory k článku "in house" zákazky vo verejnom obstarávaní:


  Maroš Hačko, 12. 02. 2020 v 15:18 - in-house režim vo verejnom obstarávaní

K uvedenému skús pozrieť môj príspevok

http://www.lexforum.sk/703

Nemáte oprávnenie pridať názor. Prihláste sa prosím