lexforum.sk



Načítám ...

 

Posledné komentáre:

Načítám ...

Autori:

Milan Kvasnica (163)
Juraj Gyarfas (119)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (45)
Tomáš Klinka (27)
Kristián Csach (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (23)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Martin Friedrich (10)
Tomáš Čentík (9)
Michal Krajčírovič (9)
Zuzana Hecko (9)
Ľuboslav Sisák (7)
Michal Novotný (7)
Ondrej Halama (7)
Adam Zlámal (6)
Peter Kotvan (6)
Xénia Petrovičová (6)
Robert Goral (5)
Lexforum (5)
Petr Kolman (4)
Natália Ľalíková (4)
Ján Lazur (4)
Monika Dubská (4)
Maroš Hačko (4)
Ivan Bojna (4)
Pavol Szabo (4)
Josef Kotásek (4)
Radovan Pala (4)
Peter Pethő (3)
Marián Porvažník (3)
Ladislav Hrabčák (3)
Jakub Jošt (3)
Denisa Dulaková (3)
Josef Šilhán (3)
Pavol Kolesár (3)
Adam Valček (3)
Jiří Remeš (2)
Ludmila Kucharova (2)
Michal Hamar (2)
Peter Varga (2)
Maroš Macko (2)
Peter Zeleňák (2)
Roman Kopil (2)
Marek Maslák (2)
Anton Dulak (2)
Tomáš Plško (2)
Martin Serfozo (2)
Juraj Schmidt (2)
Martin Gedra (2)
Andrej Kostroš (2)
Bob Matuška (2)
Lukáš Peško (2)
Gabriel Volšík (2)
Juraj Straňák (2)
Adam Glasnák (2)
Richard Macko (2)
Ladislav Pollák (2)
Zsolt Varga (2)
Dávid Tluščák (2)
Jozef Kleberc (2)
I. Stiglitz (1)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
Matej Kurian (1)
Marcel Ružarovský (1)
Ján Pirč (1)
Petr Novotný (1)
Ján Štiavnický (1)
Natalia Janikova (1)
Martin Hudec (1)
Petr Kavan (1)
Adam Pauček (1)
Eduard Pekarovič (1)
Patrik Patáč (1)
Igor Krist (1)
Ivan Kormaník (1)
Katarína Dudíková (1)
Viliam Vaňko (1)
Martin Šrámek (1)
Peter Marcin (1)
Martin Estočák (1)
Ivan Michalov (1)
Tomas Pavelka (1)
Zuzana Kohútová (1)
Peter Janík (1)
Jakub Mandelík (1)
Nora Šajbidor (1)
Pavol Chrenko (1)
Paula Demianova (1)
Jana Mitterpachova (1)
Tomáš Demo (1)
Matej Gera (1)
Tibor Menyhért (1)
Martin Svoboda (1)
Robert Vrablica (1)
Peter K (1)
Mikuláš Lévai (1)
David Horváth (1)
Gabriel Závodský (1)
Rastislav Skovajsa (1)
Michaela Vadkerti (1)
Ivan Priadka (1)
Zuzana Bukvisova (1)
Juraj Lukáč (1)
Tomáš Ľalík (1)
Zuzana Adamova (1)
Ondrej Jurišta (1)
Marcel Jurko (1)
lukasmozola (1)
Vladislav Pečík (1)
Patrik Pupík (1)
lukas.kvokacka (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Radoslav Pálka (1)
Michaela Stessl (1)
Vincent Lechman (1)
Lucia Berdisová (1)
Róbert Černák (1)
Dušan Rostáš (1)
Andrej Majerník (1)
Tomas Kovac (1)
jaroslav čollák (1)
Tomáš Korman (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Bohumil Havel (1)
Emil Vaňko (1)
Pavol Mlej (1)
Vladimir Trojak (1)
Zuzana Klincová (1)
Pavel Lacko (1)
Peter Kubina (1)
Petr Steiner (1)
Tomáš Pavlo (1)
Lucia Palková (1)
Michal Ďubek (1)
Dávid Kozák (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
peter straka (1)
Martin Galgoczy (1)
Dušan Marják (1)
Martin Poloha (1)
Michal Jediný (1)
Roman Prochazka (1)
David Halenák (1)
Robert Šorl (1)
Martin Bránik (1)
Bystrik Bugan (1)
Matej Košalko (1)
Miriam Potočná (1)
Jaroslav Nižňanský (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napísať nový článok


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.sk



Načítám ...

Pomôcky pre advokátov:

salvia
Judikatúra
Predpisy
Registre
Výpočty

Nové predpisy:

Načítám ...

Čo s (ne)zákonným prevodom majetku obce?

Michal Hamar, 30. 08. 2011 v 12:12

V prvom rade by som chcel všetkých pozdraviť a poďakovať za zaujímavé články na tomto fóre, po prečítaní ktorých si musím uvedomiť, že aj po niekoľkých rokoch praxe som stále iba na začiatku „právnického poznania“.

Vzhľadom na to, že pracujem prevažne so správnym právom, môj príspevok bude smerovať niekde do tejto oblasti, zároveň by som ním chcel nadviazať na starší článok Rozkrádačka obecného majetku a čo s ňou.

V súčasnosti platné znenie zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v § 9a upravuje postup, ktorý musí obec dodržať pri prevode a prenájme obecného majetku. Ak použijeme jeden z vo verejnej správe často používaných pojmov, tými najtransparentnejšími spôsobmi nakladania sú obchodná verejná súťaž a dobrovoľná dražba, menej transparentným spôsobom je priamy predaj/prenájom a za najmenej transparentný možno považovať aplikáciu zákonom stanovených výnimiek z vyššie uvedených postupov. Následne podľa § 9b „(1) Fyzická osoba, ktorá má v obci trvalý pobyt, sa môže domáhať neplatnosti právneho úkonu alebo určenia vlastníctva obce k majetku, ktorý bol obcou prevedený na tretiu osobu, ak prevod majetku obce nebol realizovaný na základe obchodnej verejnej súťaže, 22b) dražbou22c) alebo priamym predajom najmenej za cenu stanovenú podľa osobitného predpisu, 22d) okrem prípadov, keď tento zákon iný spôsob prevodu pripúšťa. (2) Žalobu podľa odseku 1 je možné podať na súde do jedného roka odo dňa prevodu vlastníckeho práva z majetku obce na nadobúdateľa.“ Zákon teda stanovuje jasné pravidlá a hrozbu sankcie pre všetky samosprávy, ktoré napadne postupovať pri nakladaní s verejným majetkom nehospodárne.

Jednou z najrozšírenejších možností, ako nepostupovať tými transparentnejšími z vyššie uvedených spôsobov, je konkrétne nakladanie s majetkom subsumovať pod dôvody hodné osobitného zreteľa, pri ktorých iste každého napadne, že môžu zakryť veľa naozaj „osobitných“ prípadov. Prax však ukázala, že ak chce obec postupovať v súlade so zákonom a pritom aj efektívne, uvedená výnimka je naozaj potrebná a je aj veľmi často uplatňovaná.

Po bližšom pohľade na dikciu zákona by sme mohli ustanovenie § 9b formulovať napríklad aj takto negativisticky: ak dôjde k prevodu majetku obce, domáhať sa neplatnosti právneho úkonu alebo určenia vlastníctva obce k prevedenému majetku

  1. nemožno, ak išlo o prevod na základe obchodnej verejnej súťaže, zároveň
  2. nemožno ani, ak išlo o prevod na základe dražby, rovnako
  3. nemožno ani vtedy, ak išlo o prevod priamym predajom najmenej za cenu stanovenú podľa osobitného predpisu a napokon
  4. nemožno ani v tom prípade, ak išlo o niektorý z iných spôsobov prevodu, ktoré zákon pripúšťa.

Takže ak zákon „iný spôsob prevodu pripúšťa“ ak ide o pomerne široký pojem dôvodu hodného osobitného zreteľa, ktorý je na výlučnom posúdení obecného zastupiteľstva („o ktorých obecné zastupiteľstvo rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, pričom osobitný zreteľ musí byť zdôvodnený“ - § 9a ods. 8 písm. e)), musí ísť skutočne o neobvyklý a inovatívny spôsob prevodu, ktorý by sa zastupiteľstvo rozhodlo použiť (nakoľko v zmysle zákona zastupiteľstvo schvaľuje aj spôsob prevodu nehnuteľného majetku a prevod pri priamom predaji), aby dalo občanovi možnosť obrátiť sa na súd. Uvádzaná možnosť domáhať sa súdnej ochrany by tak bola teoreticky využiteľná napr. v prípade, ak by prevod schválil starosta bez vedomia obecného zastupiteľstva, v tomto prípade by však asi nijaká správa katastra nepovolila vklad.

Samozrejme, nie je vylúčené, že samospráva skutočne bude postupovať tak, že obíde všetky uvádzané možnosti, pričom pre priamy prevod majetku konkrétnej osobe nebude existovať nijaká zákonná výnimka a tento nebude ani označený ako dôvod hodný osobitného zreteľa, čím skutočne umožní aplikáciu § 9b, čo si však viem len ťažko predstaviť aj v tej najrázovitejšej obci. Napriek nesporne pozitívnej snahe zákonodarcu tak dikcia zákona v praxi neposkytuje ani nemôže poskytnúť veľa možností pre domáhanie sa súdnej ochrany, čím na druhej strane minimalizuje množstvo šikanóznych žalôb.

Ak má niekto skúsenosti s konaním na súde podľa § 9b, budem vďačný za akékoľvek informácie.


Názory k článku Čo s (ne)zákonným prevodom majetku obce?:


  Juraj Gyarfas, 30. 08. 2011 v 14:20 - privítanie

Ďakujem za zaujímavý článok a som rád, že môžem privítať nového prispievateľa. K samotnej téme však neviem nič doplniť. Odkedy som písal o Rozkrádačke obecného majetku som nepočul o žiadnom konkrétnom prípade, kedy bola aktívna legitimácia podľa § 9b v praxi využitá. Aj keď určite by to bola dosť veľká zábava :-)

Budem preto tiež vďačný za akékoľvek praktické skúsenosti.

Nemáte oprávnenie pridať názor. Prihláste sa prosím