lexforum.sk



Načítám ...

 

Posledné komentáre:

Načítám ...

Autori:

Milan Kvasnica (163)
Juraj Gyarfas (119)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (45)
Tomáš Klinka (27)
Kristián Csach (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (23)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Martin Friedrich (10)
Michal Krajčírovič (9)
Tomáš Čentík (9)
Zuzana Hecko (9)
Michal Novotný (7)
Ondrej Halama (7)
Ľuboslav Sisák (7)
Adam Zlámal (6)
Peter Kotvan (6)
Xénia Petrovičová (6)
Robert Goral (5)
Lexforum (5)
Petr Kolman (4)
Maroš Hačko (4)
Natália Ľalíková (4)
Josef Kotásek (4)
Monika Dubská (4)
Ján Lazur (4)
Pavol Szabo (4)
Radovan Pala (4)
Ivan Bojna (4)
Ladislav Hrabčák (3)
Adam Valček (3)
Josef Šilhán (3)
Denisa Dulaková (3)
Jakub Jošt (3)
Pavol Kolesár (3)
Marián Porvažník (3)
Peter Pethő (3)
Richard Macko (2)
Lukáš Peško (2)
Anton Dulak (2)
Jiří Remeš (2)
Tomáš Plško (2)
Michal Hamar (2)
Jozef Kleberc (2)
Peter Varga (2)
Gabriel Volšík (2)
Andrej Kostroš (2)
Roman Kopil (2)
Dávid Tluščák (2)
Bob Matuška (2)
Maroš Macko (2)
Ludmila Kucharova (2)
Adam Glasnák (2)
Martin Gedra (2)
Martin Serfozo (2)
Juraj Straňák (2)
Peter Zeleňák (2)
Juraj Schmidt (2)
Ladislav Pollák (2)
Zsolt Varga (2)
Marek Maslák (2)
Rastislav Skovajsa (1)
Marcel Jurko (1)
Róbert Černák (1)
Bystrik Bugan (1)
Peter Marcin (1)
Tomáš Korman (1)
Lucia Palková (1)
Robert Vrablica (1)
Igor Krist (1)
peter straka (1)
jaroslav čollák (1)
Martin Svoboda (1)
Ivan Kormaník (1)
Martin Estočák (1)
Viliam Vaňko (1)
Ivan Michalov (1)
Tibor Menyhért (1)
lukasmozola (1)
David Halenák (1)
Eduard Pekarovič (1)
Peter K (1)
Martin Hudec (1)
Pavel Lacko (1)
Lucia Berdisová (1)
Marcel Ružarovský (1)
Ján Pirč (1)
Martin Galgoczy (1)
Zuzana Bukvisova (1)
Tomáš Demo (1)
Bohumil Havel (1)
Michal Ďubek (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Zuzana Kohútová (1)
Jakub Mandelík (1)
Martin Bránik (1)
I. Stiglitz (1)
Juraj Lukáč (1)
Martin Šrámek (1)
Peter Kubina (1)
Michaela Stessl (1)
Peter Janík (1)
Dušan Marják (1)
Martin Poloha (1)
Emil Vaňko (1)
Ivan Priadka (1)
Miriam Potočná (1)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
Robert Šorl (1)
Nora Šajbidor (1)
Tomáš Ľalík (1)
Ján Štiavnický (1)
David Horváth (1)
Patrik Pupík (1)
Tomas Kovac (1)
Michal Jediný (1)
Vladislav Pečík (1)
Petr Steiner (1)
Petr Kavan (1)
lukas.kvokacka (1)
Pavol Mlej (1)
Dušan Rostáš (1)
Radoslav Pálka (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
Zuzana Adamova (1)
Patrik Patáč (1)
Tomas Pavelka (1)
Vladimir Trojak (1)
Andrej Majerník (1)
Natalia Janikova (1)
Jana Mitterpachova (1)
Gabriel Závodský (1)
Tomáš Pavlo (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Matej Gera (1)
Ondrej Jurišta (1)
Pavol Chrenko (1)
Katarína Dudíková (1)
Adam Pauček (1)
Matej Košalko (1)
Paula Demianova (1)
Zuzana Klincová (1)
Mikuláš Lévai (1)
Petr Novotný (1)
Michaela Vadkerti (1)
Vincent Lechman (1)
Dávid Kozák (1)
Roman Prochazka (1)
Matej Kurian (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napísať nový článok


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.sk



Načítám ...

Pomôcky pre advokátov:

salvia
Judikatúra
Predpisy
Registre
Výpočty

Nové predpisy:

Načítám ...

Čo s (ne)zákonným prevodom majetku obce?

Michal Hamar, 30. 08. 2011 v 12:12

V prvom rade by som chcel všetkých pozdraviť a poďakovať za zaujímavé články na tomto fóre, po prečítaní ktorých si musím uvedomiť, že aj po niekoľkých rokoch praxe som stále iba na začiatku „právnického poznania“.

Vzhľadom na to, že pracujem prevažne so správnym právom, môj príspevok bude smerovať niekde do tejto oblasti, zároveň by som ním chcel nadviazať na starší článok Rozkrádačka obecného majetku a čo s ňou.

V súčasnosti platné znenie zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v § 9a upravuje postup, ktorý musí obec dodržať pri prevode a prenájme obecného majetku. Ak použijeme jeden z vo verejnej správe často používaných pojmov, tými najtransparentnejšími spôsobmi nakladania sú obchodná verejná súťaž a dobrovoľná dražba, menej transparentným spôsobom je priamy predaj/prenájom a za najmenej transparentný možno považovať aplikáciu zákonom stanovených výnimiek z vyššie uvedených postupov. Následne podľa § 9b „(1) Fyzická osoba, ktorá má v obci trvalý pobyt, sa môže domáhať neplatnosti právneho úkonu alebo určenia vlastníctva obce k majetku, ktorý bol obcou prevedený na tretiu osobu, ak prevod majetku obce nebol realizovaný na základe obchodnej verejnej súťaže, 22b) dražbou22c) alebo priamym predajom najmenej za cenu stanovenú podľa osobitného predpisu, 22d) okrem prípadov, keď tento zákon iný spôsob prevodu pripúšťa. (2) Žalobu podľa odseku 1 je možné podať na súde do jedného roka odo dňa prevodu vlastníckeho práva z majetku obce na nadobúdateľa.“ Zákon teda stanovuje jasné pravidlá a hrozbu sankcie pre všetky samosprávy, ktoré napadne postupovať pri nakladaní s verejným majetkom nehospodárne.

Jednou z najrozšírenejších možností, ako nepostupovať tými transparentnejšími z vyššie uvedených spôsobov, je konkrétne nakladanie s majetkom subsumovať pod dôvody hodné osobitného zreteľa, pri ktorých iste každého napadne, že môžu zakryť veľa naozaj „osobitných“ prípadov. Prax však ukázala, že ak chce obec postupovať v súlade so zákonom a pritom aj efektívne, uvedená výnimka je naozaj potrebná a je aj veľmi často uplatňovaná.

Po bližšom pohľade na dikciu zákona by sme mohli ustanovenie § 9b formulovať napríklad aj takto negativisticky: ak dôjde k prevodu majetku obce, domáhať sa neplatnosti právneho úkonu alebo určenia vlastníctva obce k prevedenému majetku

  1. nemožno, ak išlo o prevod na základe obchodnej verejnej súťaže, zároveň
  2. nemožno ani, ak išlo o prevod na základe dražby, rovnako
  3. nemožno ani vtedy, ak išlo o prevod priamym predajom najmenej za cenu stanovenú podľa osobitného predpisu a napokon
  4. nemožno ani v tom prípade, ak išlo o niektorý z iných spôsobov prevodu, ktoré zákon pripúšťa.

Takže ak zákon „iný spôsob prevodu pripúšťa“ ak ide o pomerne široký pojem dôvodu hodného osobitného zreteľa, ktorý je na výlučnom posúdení obecného zastupiteľstva („o ktorých obecné zastupiteľstvo rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, pričom osobitný zreteľ musí byť zdôvodnený“ - § 9a ods. 8 písm. e)), musí ísť skutočne o neobvyklý a inovatívny spôsob prevodu, ktorý by sa zastupiteľstvo rozhodlo použiť (nakoľko v zmysle zákona zastupiteľstvo schvaľuje aj spôsob prevodu nehnuteľného majetku a prevod pri priamom predaji), aby dalo občanovi možnosť obrátiť sa na súd. Uvádzaná možnosť domáhať sa súdnej ochrany by tak bola teoreticky využiteľná napr. v prípade, ak by prevod schválil starosta bez vedomia obecného zastupiteľstva, v tomto prípade by však asi nijaká správa katastra nepovolila vklad.

Samozrejme, nie je vylúčené, že samospráva skutočne bude postupovať tak, že obíde všetky uvádzané možnosti, pričom pre priamy prevod majetku konkrétnej osobe nebude existovať nijaká zákonná výnimka a tento nebude ani označený ako dôvod hodný osobitného zreteľa, čím skutočne umožní aplikáciu § 9b, čo si však viem len ťažko predstaviť aj v tej najrázovitejšej obci. Napriek nesporne pozitívnej snahe zákonodarcu tak dikcia zákona v praxi neposkytuje ani nemôže poskytnúť veľa možností pre domáhanie sa súdnej ochrany, čím na druhej strane minimalizuje množstvo šikanóznych žalôb.

Ak má niekto skúsenosti s konaním na súde podľa § 9b, budem vďačný za akékoľvek informácie.


Názory k článku Čo s (ne)zákonným prevodom majetku obce?:


  Juraj Gyarfas, 30. 08. 2011 v 14:20 - privítanie

Ďakujem za zaujímavý článok a som rád, že môžem privítať nového prispievateľa. K samotnej téme však neviem nič doplniť. Odkedy som písal o Rozkrádačke obecného majetku som nepočul o žiadnom konkrétnom prípade, kedy bola aktívna legitimácia podľa § 9b v praxi využitá. Aj keď určite by to bola dosť veľká zábava :-)

Budem preto tiež vďačný za akékoľvek praktické skúsenosti.

Nemáte oprávnenie pridať názor. Prihláste sa prosím