lexforum.sk



Načítám ...

 

Posledné komentáre:

Načítám ...

Autori:

Milan Kvasnica (162)
Juraj Gyarfas (119)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (45)
Tomáš Klinka (27)
Kristián Csach (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (23)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Martin Friedrich (10)
Zuzana Hecko (9)
Tomáš Čentík (9)
Michal Krajčírovič (9)
Ondrej Halama (7)
Ľuboslav Sisák (7)
Michal Novotný (7)
Peter Kotvan (6)
Xénia Petrovičová (6)
Adam Zlámal (6)
Lexforum (5)
Robert Goral (5)
Natália Ľalíková (4)
Ján Lazur (4)
Ivan Bojna (4)
Monika Dubská (4)
Pavol Szabo (4)
Petr Kolman (4)
Radovan Pala (4)
Josef Kotásek (4)
Maroš Hačko (4)
Marián Porvažník (3)
Pavol Kolesár (3)
Josef Šilhán (3)
Denisa Dulaková (3)
Adam Valček (3)
Jakub Jošt (3)
Peter Pethő (3)
Ladislav Hrabčák (3)
Martin Gedra (2)
Juraj Schmidt (2)
Maroš Macko (2)
Adam Glasnák (2)
Jiří Remeš (2)
Anton Dulak (2)
Tomáš Plško (2)
Ladislav Pollák (2)
Lukáš Peško (2)
Peter Zeleňák (2)
Martin Serfozo (2)
Zsolt Varga (2)
Roman Kopil (2)
Peter Varga (2)
Jozef Kleberc (2)
Ludmila Kucharova (2)
Bob Matuška (2)
Gabriel Volšík (2)
Juraj Straňák (2)
Michal Hamar (2)
Dávid Tluščák (2)
Richard Macko (2)
Marek Maslák (2)
Andrej Kostroš (2)
Zuzana Bukvisova (1)
Miriam Potočná (1)
Vladislav Pečík (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Nina Gaisbacherova (1)
David Halenák (1)
Dušan Rostáš (1)
Pavol Mlej (1)
Zuzana Adamova (1)
Ivan Kormaník (1)
Jakub Mandelík (1)
Tibor Menyhért (1)
Peter Janík (1)
Mikuláš Lévai (1)
Tomáš Demo (1)
Zuzana Kohútová (1)
Eduard Pekarovič (1)
Robert Vrablica (1)
Michaela Vadkerti (1)
Tomáš Pavlo (1)
Robert Šorl (1)
Marcel Ružarovský (1)
Rastislav Skovajsa (1)
Natalia Janikova (1)
Katarína Dudíková (1)
Patrik Pupík (1)
Tomas Pavelka (1)
Bystrik Bugan (1)
Martin Hudec (1)
Viliam Vaňko (1)
Andrej Majerník (1)
Ivan Michalov (1)
Peter Kubina (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
Petr Steiner (1)
Ondrej Jurišta (1)
Matej Košalko (1)
Paula Demianova (1)
Matej Gera (1)
Pavel Lacko (1)
David Horváth (1)
Peter K (1)
Ivan Priadka (1)
lukasmozola (1)
Dávid Kozák (1)
Matej Kurian (1)
Ján Pirč (1)
Martin Estočák (1)
Tomas Kovac (1)
Martin Svoboda (1)
Michal Ďubek (1)
Radoslav Pálka (1)
peter straka (1)
Adam Pauček (1)
Bohumil Havel (1)
I. Stiglitz (1)
Jana Mitterpachova (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
Emil Vaňko (1)
Gabriel Závodský (1)
Vincent Lechman (1)
Lucia Palková (1)
Róbert Černák (1)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
Vladimir Trojak (1)
Lucia Berdisová (1)
Tomáš Ľalík (1)
Michal Jediný (1)
Juraj Lukáč (1)
Tomáš Korman (1)
Martin Poloha (1)
Peter Marcin (1)
Igor Krist (1)
Zuzana Klincová (1)
Martin Šrámek (1)
Martin Bránik (1)
lukas.kvokacka (1)
Petr Kavan (1)
Patrik Patáč (1)
Roman Prochazka (1)
Marcel Jurko (1)
Michaela Stessl (1)
jaroslav čollák (1)
Ján Štiavnický (1)
Petr Novotný (1)
Dušan Marják (1)
Pavol Chrenko (1)
Martin Galgoczy (1)
Nora Šajbidor (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napísať nový článok


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.sk



Načítám ...

Pomôcky pre advokátov:

salvia
Judikatúra
Predpisy
Registre
Výpočty

Nové predpisy:

Načítám ...

Zem na obzore: Vláda chce konečne riešiť reštituované byty

Juraj Gyarfas, 18. 10. 2010 v 19:52

O regulovanom nájomnom v reštituovaných bytoch už na tomto blogu písal Juraj A. (tu) a niektorí čitatelia sa na túto otázku pýtali súkromne.

Preto by som rád upozornil na Návrh zákona o ukončení a spôsobe usporiadania niektorých nájomných vzťahov a Návrh zákona o rozsahu, podmienkach a spôsobe financovania obstarania náhradných nájomných bytov a vymedzení ich charakteristiky, ktoré Ministerstvo hospodárstva a výstavby predložilo do medzirezortného pripomienkového konania a ktorý má ambíciu tento problém (konečne) riešiť.

Základná filozofia návrhu je, že bremeno sociálnej politiky štátu vo vzťahu k nájomcom s regulovaným nájmom už nebudú niesť vlastníci, ale štát a obce. A konkrétnejšie by to malo vyzerať nasledovne.

Ukončenie nájmov a zvýšenie nájomného

Prenajímateľ bude mať právo vypovedať nájom reštituovaných bytov bez uvedenia dôvodu, pričom výpovedná lehota uplynie k 31. decembru 2012 ( § 3 ods. 1 zákona o ukončení).

Okrem toho môže prenajímateľ jednostranne zvýšiť nájomné a to raz ročne k 1. júlu vždy o 20% ( § 4).

Nájomcovia sa potom rozdelia na dve skupiny - tých, ktorí majú nárok na bytovú náhradu a tých, ktorí nárok nemajú. Nárok na bytovú náhradu majú tí, ktorí sa nachádzajú v materiálnej bytovej núdzi a ktorí požiadali o bytovú náhradu.

Podmienka prvá - žiadosť

Predkladateľ v Dôvodovej správe uvádza, že v prípade nájomcov môže ísť "o osoby staršie a zdravotne postihnuté, ktoré nemusia byť dostatočne informované a vedomé si svojich práv". Preto navrhuje, aby prenajímateľ musel kópiu výpovede doručiť aj obci ( § 3 ods. 5). Ďalšie kroky obce mi však nie sú celkom jasné. Podľa § 3 ods. 5 je kópia výpovede už podnetom pre začatie konania podľa § 8 (teda ekvivalentná žiadosti). Zároveň však z § 9 ods. 1 písm. b) implicitne vyplýva, že po doručení kópie obec zašle podnet na základe ktorého má nájomca doručiť žiadosť. V Dôvodovej správe sa pre zmenu píše, že žiadateľ nemusí duplicitne zasielať žiadosť, ak obec už začala konanie. Táto otázka je teda nejasná, Každopádne možno vždy odporučiť zaslanie žiadosti, aby nárok nezanikol.

Podmienka druhá - materiálna bytová núdza

Druhou podmienkou na vznik nároku na bytovú náhradu je materiálna bytová núdza ( § 2 písm. d)). Ide o stav, keď "nájomca alebo niektorá zo spoločne posudzovaných osôb [ § 2 písm. b)] nemá vlastný byt; to isté platí ak tieto osoby nevlastnia nehnuteľný alebo hnuteľný majetok v hodnote rovnajúcej sa alebo vyššej ako je úroveň trhovej ceny bytu [spĺňajúceho určité nároky]". Táto definícia nie je formulovaná celkom jednoznačne. Z Dôvodovej správy aj logiky veci podľa mňa vyplýva, že podmienky musia byť splnené kumulatívne - t.j. nájomca je v materiálnej bytovej núdzi, ak nemá vlastný byt a súčasne nemá dostatočný majetok. Slovíčka "to isté platí" však možno vykladať aj tak, že podmienky sú alternatívne - t.j. každý nájomca, ktorý nemá vlastný byt ako aj každý nájomca, ktorý nemá dostatočný majetok, je v materiálnej bytovej núdzi.

Mať vlastný byt ( § 2 písm. c)) znamená vlastníctvo alebo spoluvlastníctvo k bytu spĺňajúcemu podmienky bytovej náhrady, ktorý nie je zaťažený vecným bremenom doživotného užívania alebo nájomnými právami na dobu neurčitú a nachádza sa v rovnakom okrese. Tu však opäť vyvstáva problém. Predstavme si nájomcu, ktorý má byt, ktorý je však zaťažený vecným bremenom doživotného užívania. Tento nájomca síce nespĺňa kritéria materiálnej bytovej núdze podľa prvej podmienky, pretože jeho byt nie je "vlastným bytom". Tento byt ho však zároveň pri určitej hodnote vylučuje z materiálnej bytovej núdze cez druhú podmienku (podľa toho, ako veľmi znalec premietne existujúce vecné bremeno do hodnoty majetku).

Deklarácia majetku

Za účelom zistenia materiálnej bytovej núdze musí žiadateľ deklarovať svoj majetok ( § 6 ods. 2). A tu je ďalší problém. Podľa § 6 ods. 2 má žiadateľ uviesť všeobecnú cenu majetku podľa vyhlášky o stanovení všeobecnej hodnoty majetku. Možno mi niečo uniká, ale predstava, že žiadateľ v materiálnej bytovej núdzi si má svoj majetok nechať znalecky oceniť mi pripadá problematická.

Okrem toho sa od účinnosti zákona nemá prihliadať na určité úkony ako je predaj vlastného bytu, zmenšovanie majetku bez primeraného protiplnenia a dokonca zriadenie vecných práv alebo nájomného práva na dobu neurčitú k vlastnému bytu a to až pol roka do minulosti od účinnosti zákona ( § 6 ods. 4). Zaujímavé je, že Dôvodová správa sa tvári, ako keby boli tieto udalosti viazané na vyhlásenie zákona v Zbierke zákonov, samotný návrh však jednoznačne hovorí o účinnosti.

Bytová náhrada

Takže drobná rekapitulácia. Ak nájomca nespĺňa uvedené podmienky, uplynie mu k 31. decembru 2012 výpoveď a musí sa odsťahovať a vypratať byt. Nájomca, ktorý uvedené podmienky spĺňa, nie je povinný sa vysťahovať, kým pre neho nie je zabezpečená bytová náhrada.

Bytová náhrada je náhradný nájomný byt v rovnakej obci s určitými parametrami, pričom nájomná zmluva sa uzatvorí na dobu neurčitú, nájomca bude mať predkupné právo a jeho realizácia sa vykoná podľa zákona o vlastníctve bytov ( § 5). Obec dokonca zaplatí aj sťahovanie ( § 5 ods. 6).

Obec je povinná poskytnúť bytovú náhradu do 31. decembra 2017 ( § 11 ods. 1). Ak sa jej to nepodarí, nájomca nebude povinný vysťahovať sa, ale prenajímateľ bude okrem nájomného dostávať aj príplatok od obce ( § 11 ods. 5).

Kto to zaplatí

Účet v zásade zaplatí štát a to prostredníctvom druhého navrhovaného zákona o rozsahu, podmienkach a spôsobe financovania obstarania náhradných nájomných bytov a vymedzení ich charakteristiky. Podľa tohto zákona by mal vzniknúť systém dotácií pre obce (alebo neziskovky založené obcami) na obstaranie bytov, technickej vybavenosti a pozemku ( § 2).

Dotácia môže byť až do výšky 100% oprávnených nákladov, ale maximálne 1 000 eur na 1 meter štvorcový podlahovej plochy náhradného bytu. Štátu je v zásade jedno, či sa obstaranie bytov bude diať výstavbou, nadstavbou, prístavbou alebo aj kúpu (Dôvodová správa k § 3).

Záver

Podľa môjho názoru je správne, že štát tento problém konečne ide riešiť a to spôsobom, ktorý odbremeňuje vlastníkov reštituovaných bytov z úhrady nákladov za sociálnu politiku štátu. Myslím si, že je taktiež správne, že kompetencie budú mať obce, ale veľkú časť účtu zatiahne štát.

Nemožno asi vylúčiť, že aj táto (snáď už jedna z posledných) kapitola komunistického vyvlastňovania bude živnou pôdou pre korupciu. Ale to nemôže diskvalifikovať celý návrh. Zdá sa mi tiež, že v návrhoch ešte nesedia niektoré detaily. Ale možno som ich len nesprávne pochopil.


Názory k článku Zem na obzore: Vláda chce konečne riešiť reštituované byty:


  Juraj Gyarfas, 13. 04. 2011 v 15:12 - reštituované byty prešli cez vládu

Rád by som upozornil, že vyššie popísané návrhy schválila vláda (http://www.rokovania.sk/Rokovanie.aspx/BodRokovaniaDetail?idMaterial=19495 a http://www.rokovania.sk/Rokovanie.aspx/BodRokovaniaDetail?idMaterial=19496) a smerujú do parlamentu. Návrhy sa počas medzirezortného pripomienkového konania v zásade nezmenili.

Stále mi nie sú jasné najmä dve veci. Po prvé, ak osoba vlastní byt, ktorý je však prenajatý inej osobe (ergo nejde o "vlastný byt" v zmysle zákona), vylučuje tento byt napriek tomu bytovú núdzu uvedenej osoby vzhľadom na svoju hodnotu (ako nehnuteľný majetok)?

A po druhé, ako budú osoby v bytovej núdzi zháňať znalecký posudok na hodnotu svojho majetku?

  Juraj Gyarfas, 10. 08. 2011 v 09:42 - reštituované byty schválené a vyhlásené

V zbierke zákonov pod číslami 261 a 262/2011 Z. z. vyšli zákony, ktorými sa postupne ruší regulované nájomné v reštituovaných bytoch. Budem veľmi vďačný, ak sem ktokoľvek pridá akékoľvek postrehy alebo praktické skúsenosti s touto úpravou.

Nemáte oprávnenie pridať názor. Prihláste sa prosím