lexforum.sk



Načítám ...

 

Posledné komentáre:

Načítám ...

Autori:

Milan Kvasnica (160)
Juraj Gyarfas (111)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (39)
Kristián Csach (26)
Tomáš Klinka (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (22)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Tomáš Čentík (9)
Martin Friedrich (9)
Zuzana Hecko (9)
Michal Novotný (7)
Xénia Petrovičová (6)
Peter Kotvan (6)
Adam Zlámal (6)
Michal Krajčírovič (5)
Lexforum (5)
Robert Goral (5)
Natália Ľalíková (4)
Maroš Hačko (4)
Ján Lazur (4)
Josef Kotásek (4)
Radovan Pala (4)
Monika Dubská (4)
Pavol Szabo (4)
Ondrej Halama (4)
Petr Kolman (4)
Ivan Bojna (3)
Ladislav Hrabčák (3)
Adam Valček (3)
Pavol Kolesár (3)
Peter Pethő (3)
Jakub Jošt (3)
Josef Šilhán (3)
Denisa Dulaková (3)
Maroš Macko (2)
Bob Matuška (2)
Zsolt Varga (2)
Lukáš Peško (2)
Dávid Tluščák (2)
Peter Varga (2)
Michal Hamar (2)
Juraj Straňák (2)
Gabriel Volšík (2)
Jiří Remeš (2)
Richard Macko (2)
Anton Dulak (2)
Martin Gedra (2)
Roman Kopil (2)
Andrej Kostroš (2)
Marek Maslák (2)
Jozef Kleberc (2)
Juraj Schmidt (2)
Marián Porvažník (2)
Martin Serfozo (2)
Ludmila Kucharova (2)
Tomas Kovac (1)
Petr Kavan (1)
Peter Janík (1)
lukas.kvokacka (1)
lukasmozola (1)
Adam Pauček (1)
peter straka (1)
Emil Vaňko (1)
Viliam Vaňko (1)
Peter K (1)
Vladislav Pečík (1)
Ivan Kormaník (1)
Ivan Priadka (1)
I. Stiglitz (1)
Tomáš Ľalík (1)
Tomáš Demo (1)
Petr Novotný (1)
Ivan Michalov (1)
Michal Ďubek (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Pavel Lacko (1)
Zuzana Bukvisova (1)
Robert Šorl (1)
Lucia Palková (1)
Igor Krist (1)
Tomáš Pavlo (1)
Paula Demianova (1)
Marcel Ružarovský (1)
Jana Mitterpachova (1)
Michal Jediný (1)
Martin Hudec (1)
Martin Bránik (1)
Dušan Rostáš (1)
Robert Vrablica (1)
Tomáš Korman (1)
Katarína Dudíková (1)
Lucia Berdisová (1)
Ján Pirč (1)
Zuzana Klincová (1)
Bohumil Havel (1)
Martin Šrámek (1)
Ladislav Pollák (1)
Tibor Menyhért (1)
Juraj Lukáč (1)
Miriam Potočná (1)
Peter Kubina (1)
Peter Marcin (1)
Gabriel Závodský (1)
Matej Kurian (1)
Matej Košalko (1)
David Horváth (1)
Eduard Pekarovič (1)
Róbert Černák (1)
Jakub Mandelík (1)
Bystrik Bugan (1)
Natalia Janikova (1)
Martin Galgoczy (1)
Ondrej Jurišta (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Nora Šajbidor (1)
David Halenák (1)
Zuzana Adamova (1)
jaroslav čollák (1)
Vladimir Trojak (1)
Radoslav Pálka (1)
Petr Steiner (1)
Michaela Stessl (1)
Roman Prochazka (1)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
Matej Gera (1)
Dušan Marják (1)
Zuzana Kohútová (1)
Martin Svoboda (1)
Martin Estočák (1)
Martin Poloha (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
Pavol Mlej (1)
Marcel Jurko (1)
Vincent Lechman (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napísať nový článok


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.sk



Načítám ...

Pomôcky pre advokátov:

salvia
Judikatúra
Predpisy
Registre
Výpočty

Nové predpisy:

Načítám ...

Tri hodiny na bukurešťskom letisku a kreatívny výklad práva

Juraj Gyarfas, 19. 11. 2009 v 22:20

Dobré správy pre cestujúcich v európskej leteckej preprave:

Trojhodinové meškanie podľa Európskeho súdneho dvora zakladá nárok na odškodnenie.

Európsky zákonodarca (ako asi každý zákonodarca) rád prijíma normy, ktoré sa ľuďom (voličom) páčia. Toto banálne pozorovanie je pri máloktorých normách tak zjavné ako pri Nariadení Rady (ES) č. 261/2004 ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov. Informačné letáky a plagátiky na európskych letiskách ukazujú, že európsky zákonodarca svoj "ľud" nielen rád informuje o garantovaných právach, ale taktiež sa rád "pochváli", že tieto práva zabezpečil práve svojou činnosťou. A ako ukazuje dnešné rozhodnutie Európskeho súdneho dvoru (spojené veci C-402/07 a C-432/07), európska súdna moc v tomto smere nezaostáva.

Nariadenie ustanovuje rôzne práva cestujúcich voči prepravcom pre prípad zrušenia letu alebo meškania (čl. 8 a 9, napr. právo na presmerovanie, jedlo a občerstvenie, hotelové ubytovanie, prepravu medzi letiskom a miestom ubytovania, telefónne hovory). Nariadenie ďalej ustanovuje povinnosť prepravcov poskytnúť paušálnu náhradu vo výške 250 až 600 eur (čl. 7). Právo na náhradu podľa čl. 7 však podľa nariadenia vzniká len v prípade odmietnutia nástupu do lietadla (čl. 4) a v prípade zrušenia letu (čl. 5). Vo vzťahu k meškaniu (čl. 6) nariadenie nárok na paušálnu náhradu nepriznáva.

V dnešnom rozhodnutí v spojených veciach C-402/07 a C-432/07 sa však Európsky súdny dvor "povzniesol" nad doslovný výklad nariadenia. Po obšírnom vysvetlení dôvodov, pre ktoré sa rozhodol priznať nárok, ktorý nariadenie nepriznáva (body 41 až 69), dospel k záveru, že cestujúci by mali mať nárok na paušálnu náhradu aj v prípade meškania. Ide o nárok podľa čl. 7 nariadenia - teda o sumu vo výške 250 až 600 eur (prípadne zníženú o 50% podľa čl. 7 ods. 2).

Tento text však nemá byť hodnotením ani analýzou. Chcel som len upozorniť na tento zaujímavý a hlavne mimoriadne praktický rozsudok (pre všetkých, ktorí strávia neplánované tri hodiny na bukurešťskom alebo inom letisku). A preto ďalej prenechávam slovo Európskemu súdnemu dvoru (zvýraznenie som doplnil ja):

"1. Články 2 písm. l), 5 a 6 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 z 11. februára 2004, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov a ktorým sa zrušuje nariadenie (EHS) č. 295/91, sa majú vykladať v tom zmysle, že let, ktorý má meškanie, bez ohľadu na dĺžku meškania, hoci aj veľkú, nemožno považovať za zrušený, ak sa uskutočňuje v súlade s plánovaním pôvodne stanoveným leteckým dopravcom.

2. Články 5, 6 a 7 nariadenia č. 261/2004 sa majú vykladať v tom zmysle, že na účely uplatnenia práva na náhradu sa cestujúci, ktorých let má meškanie, môžu považovať za cestujúcich, ktorých let bol zrušený a že sa tak môžu dovolávať práva na náhradu upraveného v článku 7 tohto nariadenia, ak im bola z dôvodu letu, ktorý má meškanie, spôsobená trojhodinová alebo dlhšia časová strata, t.j. že dorazia do ich cieľového miesta po troch hodinách alebo viac po čase príletu, ktorý pôvodne stanovil letecký dopravca. Takéto meškanie však nedáva cestujúcim právo na náhradu, ak letecký dopravca môže preukázať, že veľké meškanie je spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorým sa nedalo zabrániť ani vtedy, keď boli prijaté všetky primerané opatrenia, teda okolnosťami, ktoré sa vymykajú spod účinnej kontroly leteckého dopravcu.

3. Článok 5 ods. 3 nariadenia č. 261/2004 sa má vykladať v tom zmysle, že technická porucha lietadla, ktorá spôsobí zrušenie alebo meškanie letu, nespadá pod pojem "mimoriadne okolnosti" v zmysle tohto ustanovenia, okrem prípadu, keď táto porucha vyplýva z udalostí, ktoré sa svojou povahou alebo svojím pôvodom netýkajú bežného výkonu činnosti dotknutého leteckého dopravcu a vymykajú sa spod jeho účinnej kontroly.
"


Názory k článku Tri hodiny na bukurešťskom letisku a kreatívny výklad práva :


  Juraj Alexander, 23. 11. 2009 v 15:08 - Hodnotenie

Tak teda neviem, ale ak pôvodným účelom nariadenia, nie celkom úspešne dotiahnutým do cieľa, bolo likvidovať malých a nízko-nákladových dopravcov, tak tento rozsudok znamená určite veľký úspech pre veľké aerolinky...

  Juraj Gyarfas, 04. 03. 2010 v 12:48 - Ešte k meškajúcim lietadlám: ekonomické dôsledky rozhodnutia ESD

Rád by som upozornil na zaujímavý článok zo včerajšieho Wall Street Journal. Ako som písal vyššie, ESD kreatívnym a extenzívnym výkladom nariadenia v podstate reatroaktívne založil nárok, ktorý zákonodarca nepredpokladal. Letecké spoločnosti sa teraz búria, počítajú potenciálne škody a tlačia na zmenu legislatívy (alebo na zmenu judikatúry prostredníctvom ďalšieho test case).

WSJ: Airlines Fight EU Rule on Passenger Delays

  Juraj Gyarfas, 13. 10. 2011 v 12:31 - ochrana leteckých pasažierov

Rád by som upozornil na nový prípad týkajúci sa výkladu Nariadenia o náhrade škody spôsobenej cestujúcim v leteckej doprave. Ide o prípad C-83/10 a ESD rozhodol nasledovne (citujúc tlačové komuniké): "V prípade zrušenia letu môžu cestujúci za určitých okolností požadovať náhradu nemajetkovej ujmy nad rámec priznanej majetkovej škody. Cestujúci môže požadovať náhradu škody spôsobenú zrušením letu aj v prípade, keď jeho lietadlo vzlietlo, no následne bolo z akéhokoľvek dôvodu nútené vrátiť sa na letisko odletu a cestujúci bol presmerovaný na iný let."

  Juraj Gyarfas, 04. 10. 2012 v 12:34 - ďalšie spresňovanie práv leteckých pasažierov

Rozsudok vo veci C 22/11
Finnair Oyj/Timy Lassooy

Letecký dopravca má povinnosť poskytnúť náhradu cestujúcim v prípade, ak im bol odmietnutý nástup do lietadla z dôvodu reorganizácie ich letu ako následok štrajku na letisku, ktorý sa uskutočnil pre dvoma dňami
Náhrada za odmietnutie nástupu do lietadla sa týka nielen situácie prekročenia kapacity rezervácií, ale takisto situácií založených na iných dôvodoch, najmä prevádzkových


Rozsudok vo veci C 321/11
Germán Rodríguez Cachafeiro, María de los Reyes Martínez Reboredo Varela Villamor/Iberia, Líneas Aéreas de España SA

Cestujúcim na leteckých linkách zložených z na seba nadväzujúcich letov sa musí poskytnúť náhrada za odmietnutie nástupu do lietadla, ak bolo spôsobené omeškaním pripísateľným dopravcovi na prvom lete
Náhrada za odmietnutie nástupu do lietadla sa týka nielen situácie prekročenia kapacity rezervácií, ale takisto situácií založených na iných dôvodoch, najmä prevádzkových

  Juraj Gyarfas, 23. 10. 2012 v 15:35 - ...

Rozsudok v spojených veciach C 581/10,
Nelson a i./Deutsche Lufthansa AG, a C 629/10, TUI Travel a i./Civil Aviation Authority

Súdny dvor potvrdzuje svoju judikatúru, podľa ktorej cestujúci na letoch s veľkým meškaním môžu dostať náhradu
Ak cestujúci priletia do cieľového letiska o tri alebo o viac ako tri hodiny neskôr oproti pôvodne stanovenému času príletu, môžu požadovať od leteckej spoločnosti paušálnu náhradu, s výnimkou prípadu, keď je meškanie spôsobené mimoriadnymi okolnosťami

Nemáte oprávnenie pridať názor. Prihláste sa prosím