lexforum.sk



Načítám ...

 

Posledné komentáre:

Načítám ...

Autori:

Milan Kvasnica (162)
Juraj Gyarfas (119)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (45)
Kristián Csach (26)
Tomáš Klinka (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (23)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Martin Friedrich (10)
Tomáš Čentík (9)
Zuzana Hecko (9)
Michal Krajčírovič (9)
Ondrej Halama (7)
Michal Novotný (7)
Ľuboslav Sisák (7)
Peter Kotvan (6)
Xénia Petrovičová (6)
Adam Zlámal (6)
Robert Goral (5)
Lexforum (5)
Monika Dubská (4)
Pavol Szabo (4)
Radovan Pala (4)
Ján Lazur (4)
Maroš Hačko (4)
Josef Kotásek (4)
Natália Ľalíková (4)
Ivan Bojna (4)
Petr Kolman (4)
Josef Šilhán (3)
Jakub Jošt (3)
Denisa Dulaková (3)
Pavol Kolesár (3)
Adam Valček (3)
Peter Pethő (3)
Marián Porvažník (3)
Ladislav Hrabčák (3)
Tomáš Plško (2)
Ladislav Pollák (2)
Roman Kopil (2)
Dávid Tluščák (2)
Michal Hamar (2)
Jozef Kleberc (2)
Anton Dulak (2)
Martin Serfozo (2)
Bob Matuška (2)
Peter Zeleňák (2)
Zsolt Varga (2)
Juraj Straňák (2)
Lukáš Peško (2)
Marek Maslák (2)
Jiří Remeš (2)
Ludmila Kucharova (2)
Maroš Macko (2)
Gabriel Volšík (2)
Richard Macko (2)
Adam Glasnák (2)
Andrej Kostroš (2)
Peter Varga (2)
Juraj Schmidt (2)
Martin Gedra (2)
Peter Janík (1)
Martin Šrámek (1)
Zuzana Klincová (1)
Eduard Pekarovič (1)
Pavol Mlej (1)
Tomáš Ľalík (1)
Marcel Jurko (1)
Petr Kavan (1)
Miriam Potočná (1)
Tibor Menyhért (1)
Matej Košalko (1)
Rastislav Skovajsa (1)
Ivan Kormaník (1)
Patrik Patáč (1)
Jakub Mandelík (1)
Gabriel Závodský (1)
Robert Vrablica (1)
Peter Kubina (1)
Ondrej Jurišta (1)
Martin Galgoczy (1)
Michal Jediný (1)
Vincent Lechman (1)
Robert Šorl (1)
David Halenák (1)
Michal Ďubek (1)
Zuzana Bukvisova (1)
Adam Pauček (1)
Jana Mitterpachova (1)
Peter Marcin (1)
Peter K (1)
Matej Kurian (1)
Petr Steiner (1)
Ivan Michalov (1)
jaroslav čollák (1)
Patrik Pupík (1)
Dávid Kozák (1)
Martin Bránik (1)
David Horváth (1)
Vladislav Pečík (1)
Martin Svoboda (1)
Zuzana Kohútová (1)
Martin Hudec (1)
Lucia Berdisová (1)
Bystrik Bugan (1)
Ján Štiavnický (1)
Katarína Dudíková (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Dušan Marják (1)
Radoslav Pálka (1)
Zuzana Adamova (1)
Michaela Vadkerti (1)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
Andrej Majerník (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Roman Prochazka (1)
Petr Novotný (1)
Marcel Ružarovský (1)
Matej Gera (1)
Viliam Vaňko (1)
Nora Šajbidor (1)
peter straka (1)
Paula Demianova (1)
Pavel Lacko (1)
Emil Vaňko (1)
Ján Pirč (1)
lukas.kvokacka (1)
Tomáš Demo (1)
I. Stiglitz (1)
Ivan Priadka (1)
lukasmozola (1)
Igor Krist (1)
Mikuláš Lévai (1)
Juraj Lukáč (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
Natalia Janikova (1)
Tomas Pavelka (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
Lucia Palková (1)
Dušan Rostáš (1)
Martin Estočák (1)
Bohumil Havel (1)
Róbert Černák (1)
Tomas Kovac (1)
Tomáš Pavlo (1)
Tomáš Korman (1)
Martin Poloha (1)
Pavol Chrenko (1)
Michaela Stessl (1)
Vladimir Trojak (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napísať nový článok


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.sk



Načítám ...

Pomôcky pre advokátov:

salvia
Judikatúra
Predpisy
Registre
Výpočty

Nové predpisy:

Načítám ...

"in house" zákazky vo verejnom obstarávaní

Lukáš Peško, 08. 11. 2013 v 16:07

Vážení návštevníci,

chcel by som otvoriť pre mňa doposiaľ nevyriešený problém s tzv. in house zákazkami vo verejnom obstarávaní. Pre tých, ktorí sa problematike verejného obstarávania nevenujú uvádzam, že tzv. in house zákazky nepodliehajú uplatňovaniu pravidiel verejného obstarávania. Je zaujímavé, že in house zákazky nie sú riešené ani v slovenskom zákone 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní ani v smerniciach EÚ (ak sa mýlim, opravte ma prosím). Európska komisia na nátlak členských štátov vypracovala Pracovný dokument útvarov komisie o uplatňovaní právnych predpisov EÚ o obstarávaní na vzťahy medzi verejnými obstarávateľmi. Smernice EÚ ako aj slovenská legislatíva má za cieľ zabezpečiť hospodársku súťaž dodávateľov na celom vnútornom trhu EÚ. Napriek tomu judikatúra SDEÚ vyznieva trochu v inom svetle (aspoň tak jej rozumiem ja). SDEÚ dospel k názoru, že právne predpisy EÚ o verejnom obstarávaní (teda ako smernice tak aj zásady zmlúv) sa neuplatňujú, ak verejný obstarávateľ zadá zákazku tretej strane, ktorá je od neho iba formálne, nie však v zásade nezávislá. Naviac, ani smernice EÚ ani slovenský zákon neobmedzujú verejného obstarávateľa pri výkone zverených úloh vo verejnom záujme využívať vlastné administratívne,technické a iné zdroje.

Otázkou je, kde je hranica medzi vykonávaním verejných potrieb s využitím otvorenej hospodárskej súťaže a kde je už na mieste hospodársku súťaž "obísť" a nepodriadiť danú činnosť pod EÚ smernice o verejnom obstarávaní resp. slovenského zákona. Pri tejto problematike upriamujem pozornosť na rozsudky SDEÚ vo veci Parking Brixen, Coditel Brabant a SEa, Teckal, Econord SpA. Rozsudok Teckal určuje dve pravidlá, pri ktorých splnení nepodlieha vzťah medzi verejným obstarávateľom a právnickou osobou, ktorej má byť zákazka zadaná, postupom pre verejné obstarávanie, konkrétne:

a) verejný obstarávateľ vykonáva nad touto osobou kontrolu obdobnú kontrole, ktorú vykonáva nad vlastnými organizačnými zložkami a súčasne

b)táto osoba vykonáva podstatnú časť svojich činností pre verejného obstarávateľa, ktorý ju vlastní a kontroluje.

Pri splnení týchto dvoch podmienok môže verejný obstarávateľ zákazku zadať priamo tejto právnickej osobe.

A tu sa konečne dostávam k problému, ktorý som zatiaľ nevyriešil. Ako skĺbiť dve vyššie uvedené podmienky s podmienkou verejného záujmu. Príklad: Mesto X si založí svoju 100% spoločnosť, napríklad Technické služby mesta X. Mesto X je verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. b) slovenského zákona o verejnom obstarávaní. Technické služby mesta X sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d) zákona. Z rozsudkov SDEÚ možno vyčítať, že napríklad odvoz odpadu alebo pohrebná činnosť sú činnosťami vo verejnom záujme. S tým sa možno stotožniť. Ale čo napríklad také stavebné práce? Predstavme si, že Technické služby mesta X majú v predmete podnikania aj stavebnú činnosť. Mesto jej priamo zadá rekonštrukciu budovy školy (aby to nebolo také jednoduché, mesto peniaze čerpá z fondov EÚ). Vyššie dve uvedené podmienky podľa rozhodnutia vo veci Teckal sú splnené. Môže mesto túto zákazku priamo zadať a vynechať tak procesy verejného obstarávania? Ide tu o verejný záujem? V prípade využitia služieb subdodávateľa musí pri jeho výbere prebehnúť verejné obstarávanie?

Mám za to, že poskytovanie vzdelávania cez školu je jasným verejným záujmom. Avšak rekonštrukcia školy (a teda zrekonštruovaná škola) je len nástrojom, ako dosiahnuť verejný záujem (t.j. poskytovať vzdelanie). taktiež si myslím, že Technické služby mesta X by museli pri výbere subdodávateľa postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní (nakoľko sami sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d)

Myslím, že ak by platila dikcia iba o dvoch podmienkach, pri ktorých je možné "obísť" verejné obstarávanie cez in house, roztrhlo by sa vrece s priamymi zadaniami a znemožnila by sa tak hospodárska súťaž. Technické služby by sa stali najväčšími stavebnými firmami a súkromné stavebné firmy by sa nemohli do tohto procesu ani zapojiť.

Uvítal by som postrehy skúsenejších kolegov. ďakujem


Názory k článku "in house" zákazky vo verejnom obstarávaní:


  Maroš Hačko, 12. 02. 2020 v 15:18 - in-house režim vo verejnom obstarávaní

K uvedenému skús pozrieť môj príspevok

http://www.lexforum.sk/703

Nemáte oprávnenie pridať názor. Prihláste sa prosím