lexforum.sk



Načítám ...

 

Posledné komentáre:

Načítám ...

Autori:

Milan Kvasnica (162)
Juraj Gyarfas (119)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (45)
Kristián Csach (26)
Tomáš Klinka (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (23)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Martin Friedrich (10)
Michal Krajčírovič (9)
Zuzana Hecko (9)
Tomáš Čentík (9)
Michal Novotný (7)
Ondrej Halama (7)
Ľuboslav Sisák (7)
Xénia Petrovičová (6)
Peter Kotvan (6)
Adam Zlámal (6)
Robert Goral (5)
Lexforum (5)
Ivan Bojna (4)
Ján Lazur (4)
Pavol Szabo (4)
Natália Ľalíková (4)
Josef Kotásek (4)
Monika Dubská (4)
Petr Kolman (4)
Maroš Hačko (4)
Radovan Pala (4)
Adam Valček (3)
Marián Porvažník (3)
Peter Pethő (3)
Jakub Jošt (3)
Ladislav Hrabčák (3)
Josef Šilhán (3)
Pavol Kolesár (3)
Denisa Dulaková (3)
Dávid Tluščák (2)
Gabriel Volšík (2)
Peter Varga (2)
Juraj Straňák (2)
Ladislav Pollák (2)
Jiří Remeš (2)
Marek Maslák (2)
Tomáš Plško (2)
Maroš Macko (2)
Richard Macko (2)
Lukáš Peško (2)
Zsolt Varga (2)
Ludmila Kucharova (2)
Martin Serfozo (2)
Peter Zeleňák (2)
Jozef Kleberc (2)
Andrej Kostroš (2)
Roman Kopil (2)
Martin Gedra (2)
Adam Glasnák (2)
Michal Hamar (2)
Anton Dulak (2)
Juraj Schmidt (2)
Bob Matuška (2)
Andrej Majerník (1)
Igor Krist (1)
Vladislav Pečík (1)
Martin Šrámek (1)
Pavol Chrenko (1)
Ján Pirč (1)
Ivan Michalov (1)
Vincent Lechman (1)
jaroslav čollák (1)
Tomas Kovac (1)
David Halenák (1)
Martin Bránik (1)
peter straka (1)
Pavol Mlej (1)
Róbert Černák (1)
Natalia Janikova (1)
Lucia Berdisová (1)
Tomáš Ľalík (1)
Marcel Ružarovský (1)
Dušan Marják (1)
Michal Ďubek (1)
Zuzana Adamova (1)
Adam Pauček (1)
David Horváth (1)
Tomáš Korman (1)
Miriam Potočná (1)
Viliam Vaňko (1)
Patrik Patáč (1)
Michal Jediný (1)
Michaela Stessl (1)
Peter K (1)
Dávid Kozák (1)
Petr Novotný (1)
Peter Marcin (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Vladimir Trojak (1)
Nora Šajbidor (1)
Jana Mitterpachova (1)
Juraj Lukáč (1)
I. Stiglitz (1)
Zuzana Bukvisova (1)
Martin Estočák (1)
Zuzana Kohútová (1)
Mikuláš Lévai (1)
Michaela Vadkerti (1)
Bystrik Bugan (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
Tibor Menyhért (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Peter Kubina (1)
Zuzana Klincová (1)
Robert Šorl (1)
Matej Košalko (1)
Emil Vaňko (1)
Petr Steiner (1)
Peter Janík (1)
Jakub Mandelík (1)
Tomáš Pavlo (1)
Bohumil Havel (1)
Martin Poloha (1)
Ondrej Jurišta (1)
Patrik Pupík (1)
Dušan Rostáš (1)
Ján Štiavnický (1)
Rastislav Skovajsa (1)
Ivan Priadka (1)
Lucia Palková (1)
Paula Demianova (1)
Matej Gera (1)
Martin Galgoczy (1)
Martin Hudec (1)
Radoslav Pálka (1)
Eduard Pekarovič (1)
Ivan Kormaník (1)
Martin Svoboda (1)
Roman Prochazka (1)
Robert Vrablica (1)
Tomáš Demo (1)
Matej Kurian (1)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
Gabriel Závodský (1)
Katarína Dudíková (1)
lukas.kvokacka (1)
Marcel Jurko (1)
Petr Kavan (1)
Pavel Lacko (1)
Tomas Pavelka (1)
lukasmozola (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napísať nový článok


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.sk



Načítám ...

Pomôcky pre advokátov:

salvia
Judikatúra
Predpisy
Registre
Výpočty

Nové predpisy:

Načítám ...

"in house" zákazky vo verejnom obstarávaní

Lukáš Peško, 08. 11. 2013 v 16:07

Vážení návštevníci,

chcel by som otvoriť pre mňa doposiaľ nevyriešený problém s tzv. in house zákazkami vo verejnom obstarávaní. Pre tých, ktorí sa problematike verejného obstarávania nevenujú uvádzam, že tzv. in house zákazky nepodliehajú uplatňovaniu pravidiel verejného obstarávania. Je zaujímavé, že in house zákazky nie sú riešené ani v slovenskom zákone 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní ani v smerniciach EÚ (ak sa mýlim, opravte ma prosím). Európska komisia na nátlak členských štátov vypracovala Pracovný dokument útvarov komisie o uplatňovaní právnych predpisov EÚ o obstarávaní na vzťahy medzi verejnými obstarávateľmi. Smernice EÚ ako aj slovenská legislatíva má za cieľ zabezpečiť hospodársku súťaž dodávateľov na celom vnútornom trhu EÚ. Napriek tomu judikatúra SDEÚ vyznieva trochu v inom svetle (aspoň tak jej rozumiem ja). SDEÚ dospel k názoru, že právne predpisy EÚ o verejnom obstarávaní (teda ako smernice tak aj zásady zmlúv) sa neuplatňujú, ak verejný obstarávateľ zadá zákazku tretej strane, ktorá je od neho iba formálne, nie však v zásade nezávislá. Naviac, ani smernice EÚ ani slovenský zákon neobmedzujú verejného obstarávateľa pri výkone zverených úloh vo verejnom záujme využívať vlastné administratívne,technické a iné zdroje.

Otázkou je, kde je hranica medzi vykonávaním verejných potrieb s využitím otvorenej hospodárskej súťaže a kde je už na mieste hospodársku súťaž "obísť" a nepodriadiť danú činnosť pod EÚ smernice o verejnom obstarávaní resp. slovenského zákona. Pri tejto problematike upriamujem pozornosť na rozsudky SDEÚ vo veci Parking Brixen, Coditel Brabant a SEa, Teckal, Econord SpA. Rozsudok Teckal určuje dve pravidlá, pri ktorých splnení nepodlieha vzťah medzi verejným obstarávateľom a právnickou osobou, ktorej má byť zákazka zadaná, postupom pre verejné obstarávanie, konkrétne:

a) verejný obstarávateľ vykonáva nad touto osobou kontrolu obdobnú kontrole, ktorú vykonáva nad vlastnými organizačnými zložkami a súčasne

b)táto osoba vykonáva podstatnú časť svojich činností pre verejného obstarávateľa, ktorý ju vlastní a kontroluje.

Pri splnení týchto dvoch podmienok môže verejný obstarávateľ zákazku zadať priamo tejto právnickej osobe.

A tu sa konečne dostávam k problému, ktorý som zatiaľ nevyriešil. Ako skĺbiť dve vyššie uvedené podmienky s podmienkou verejného záujmu. Príklad: Mesto X si založí svoju 100% spoločnosť, napríklad Technické služby mesta X. Mesto X je verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. b) slovenského zákona o verejnom obstarávaní. Technické služby mesta X sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d) zákona. Z rozsudkov SDEÚ možno vyčítať, že napríklad odvoz odpadu alebo pohrebná činnosť sú činnosťami vo verejnom záujme. S tým sa možno stotožniť. Ale čo napríklad také stavebné práce? Predstavme si, že Technické služby mesta X majú v predmete podnikania aj stavebnú činnosť. Mesto jej priamo zadá rekonštrukciu budovy školy (aby to nebolo také jednoduché, mesto peniaze čerpá z fondov EÚ). Vyššie dve uvedené podmienky podľa rozhodnutia vo veci Teckal sú splnené. Môže mesto túto zákazku priamo zadať a vynechať tak procesy verejného obstarávania? Ide tu o verejný záujem? V prípade využitia služieb subdodávateľa musí pri jeho výbere prebehnúť verejné obstarávanie?

Mám za to, že poskytovanie vzdelávania cez školu je jasným verejným záujmom. Avšak rekonštrukcia školy (a teda zrekonštruovaná škola) je len nástrojom, ako dosiahnuť verejný záujem (t.j. poskytovať vzdelanie). taktiež si myslím, že Technické služby mesta X by museli pri výbere subdodávateľa postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní (nakoľko sami sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d)

Myslím, že ak by platila dikcia iba o dvoch podmienkach, pri ktorých je možné "obísť" verejné obstarávanie cez in house, roztrhlo by sa vrece s priamymi zadaniami a znemožnila by sa tak hospodárska súťaž. Technické služby by sa stali najväčšími stavebnými firmami a súkromné stavebné firmy by sa nemohli do tohto procesu ani zapojiť.

Uvítal by som postrehy skúsenejších kolegov. ďakujem


Názory k článku "in house" zákazky vo verejnom obstarávaní:


  Maroš Hačko, 12. 02. 2020 v 15:18 - in-house režim vo verejnom obstarávaní

K uvedenému skús pozrieť môj príspevok

http://www.lexforum.sk/703

Nemáte oprávnenie pridať názor. Prihláste sa prosím