lexforum.sk



Načítám ...

 

Posledné komentáre:

Načítám ...

Autori:

Milan Kvasnica (162)
Juraj Gyarfas (118)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (45)
Kristián Csach (26)
Tomáš Klinka (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (23)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Martin Friedrich (10)
Tomáš Čentík (9)
Zuzana Hecko (9)
Michal Krajčírovič (9)
Michal Novotný (7)
Ondrej Halama (7)
Ľuboslav Sisák (7)
Peter Kotvan (6)
Xénia Petrovičová (6)
Adam Zlámal (6)
Robert Goral (5)
Lexforum (5)
Maroš Hačko (4)
Natália Ľalíková (4)
Monika Dubská (4)
Petr Kolman (4)
Radovan Pala (4)
Ján Lazur (4)
Ivan Bojna (4)
Josef Kotásek (4)
Pavol Szabo (4)
Pavol Kolesár (3)
Marián Porvažník (3)
Josef Šilhán (3)
Peter Pethő (3)
Jakub Jošt (3)
Denisa Dulaková (3)
Adam Valček (3)
Ladislav Hrabčák (3)
Ludmila Kucharova (2)
Jiří Remeš (2)
Adam Glasnák (2)
Roman Kopil (2)
Marek Maslák (2)
Jozef Kleberc (2)
Richard Macko (2)
Martin Gedra (2)
Bob Matuška (2)
Martin Serfozo (2)
Tomáš Plško (2)
Maroš Macko (2)
Dávid Tluščák (2)
Gabriel Volšík (2)
Peter Varga (2)
Ladislav Pollák (2)
Lukáš Peško (2)
Zsolt Varga (2)
Peter Zeleňák (2)
Andrej Kostroš (2)
Anton Dulak (2)
Juraj Straňák (2)
Michal Hamar (2)
Juraj Schmidt (2)
Vincent Lechman (1)
Lucia Palková (1)
Mikuláš Lévai (1)
Juraj Lukáč (1)
Tomáš Pavlo (1)
Zuzana Klincová (1)
Martin Hudec (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Zuzana Adamova (1)
David Horváth (1)
Dušan Marják (1)
Tomas Kovac (1)
Matej Kurian (1)
Jana Mitterpachova (1)
David Halenák (1)
Petr Novotný (1)
Rastislav Skovajsa (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Martin Bránik (1)
Ivan Kormaník (1)
Marcel Ružarovský (1)
Vladimir Trojak (1)
Andrej Majerník (1)
Martin Poloha (1)
Pavel Lacko (1)
lukas.kvokacka (1)
Patrik Pupík (1)
Dušan Rostáš (1)
Ondrej Jurišta (1)
Adam Pauček (1)
Tomas Pavelka (1)
Katarína Dudíková (1)
Tomáš Korman (1)
Natalia Janikova (1)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
Robert Vrablica (1)
Nora Šajbidor (1)
Ján Pirč (1)
Igor Krist (1)
Bystrik Bugan (1)
I. Stiglitz (1)
Jakub Mandelík (1)
Pavol Chrenko (1)
Zuzana Bukvisova (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
Paula Demianova (1)
Patrik Patáč (1)
Peter Kubina (1)
Viliam Vaňko (1)
lukasmozola (1)
Robert Šorl (1)
Petr Kavan (1)
Martin Estočák (1)
Miriam Potočná (1)
Pavol Mlej (1)
Emil Vaňko (1)
Radoslav Pálka (1)
Matej Košalko (1)
Eduard Pekarovič (1)
Matej Gera (1)
Tibor Menyhért (1)
Michaela Stessl (1)
Gabriel Závodský (1)
Vladislav Pečík (1)
Lucia Berdisová (1)
Zuzana Kohútová (1)
Michal Jediný (1)
Michal Ďubek (1)
Peter K (1)
Róbert Černák (1)
Ivan Michalov (1)
Dávid Kozák (1)
Ivan Priadka (1)
Petr Steiner (1)
Martin Svoboda (1)
Ján Štiavnický (1)
Martin Galgoczy (1)
Martin Šrámek (1)
peter straka (1)
Peter Marcin (1)
Marcel Jurko (1)
Bohumil Havel (1)
Peter Janík (1)
Tomáš Ľalík (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
Tomáš Demo (1)
jaroslav čollák (1)
Roman Prochazka (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napísať nový článok


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.sk



Načítám ...

Pomôcky pre advokátov:

salvia
Judikatúra
Predpisy
Registre
Výpočty

Nové predpisy:

Načítám ...

"in house" zákazky vo verejnom obstarávaní

Lukáš Peško, 08. 11. 2013 v 16:07

Vážení návštevníci,

chcel by som otvoriť pre mňa doposiaľ nevyriešený problém s tzv. in house zákazkami vo verejnom obstarávaní. Pre tých, ktorí sa problematike verejného obstarávania nevenujú uvádzam, že tzv. in house zákazky nepodliehajú uplatňovaniu pravidiel verejného obstarávania. Je zaujímavé, že in house zákazky nie sú riešené ani v slovenskom zákone 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní ani v smerniciach EÚ (ak sa mýlim, opravte ma prosím). Európska komisia na nátlak členských štátov vypracovala Pracovný dokument útvarov komisie o uplatňovaní právnych predpisov EÚ o obstarávaní na vzťahy medzi verejnými obstarávateľmi. Smernice EÚ ako aj slovenská legislatíva má za cieľ zabezpečiť hospodársku súťaž dodávateľov na celom vnútornom trhu EÚ. Napriek tomu judikatúra SDEÚ vyznieva trochu v inom svetle (aspoň tak jej rozumiem ja). SDEÚ dospel k názoru, že právne predpisy EÚ o verejnom obstarávaní (teda ako smernice tak aj zásady zmlúv) sa neuplatňujú, ak verejný obstarávateľ zadá zákazku tretej strane, ktorá je od neho iba formálne, nie však v zásade nezávislá. Naviac, ani smernice EÚ ani slovenský zákon neobmedzujú verejného obstarávateľa pri výkone zverených úloh vo verejnom záujme využívať vlastné administratívne,technické a iné zdroje.

Otázkou je, kde je hranica medzi vykonávaním verejných potrieb s využitím otvorenej hospodárskej súťaže a kde je už na mieste hospodársku súťaž "obísť" a nepodriadiť danú činnosť pod EÚ smernice o verejnom obstarávaní resp. slovenského zákona. Pri tejto problematike upriamujem pozornosť na rozsudky SDEÚ vo veci Parking Brixen, Coditel Brabant a SEa, Teckal, Econord SpA. Rozsudok Teckal určuje dve pravidlá, pri ktorých splnení nepodlieha vzťah medzi verejným obstarávateľom a právnickou osobou, ktorej má byť zákazka zadaná, postupom pre verejné obstarávanie, konkrétne:

a) verejný obstarávateľ vykonáva nad touto osobou kontrolu obdobnú kontrole, ktorú vykonáva nad vlastnými organizačnými zložkami a súčasne

b)táto osoba vykonáva podstatnú časť svojich činností pre verejného obstarávateľa, ktorý ju vlastní a kontroluje.

Pri splnení týchto dvoch podmienok môže verejný obstarávateľ zákazku zadať priamo tejto právnickej osobe.

A tu sa konečne dostávam k problému, ktorý som zatiaľ nevyriešil. Ako skĺbiť dve vyššie uvedené podmienky s podmienkou verejného záujmu. Príklad: Mesto X si založí svoju 100% spoločnosť, napríklad Technické služby mesta X. Mesto X je verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. b) slovenského zákona o verejnom obstarávaní. Technické služby mesta X sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d) zákona. Z rozsudkov SDEÚ možno vyčítať, že napríklad odvoz odpadu alebo pohrebná činnosť sú činnosťami vo verejnom záujme. S tým sa možno stotožniť. Ale čo napríklad také stavebné práce? Predstavme si, že Technické služby mesta X majú v predmete podnikania aj stavebnú činnosť. Mesto jej priamo zadá rekonštrukciu budovy školy (aby to nebolo také jednoduché, mesto peniaze čerpá z fondov EÚ). Vyššie dve uvedené podmienky podľa rozhodnutia vo veci Teckal sú splnené. Môže mesto túto zákazku priamo zadať a vynechať tak procesy verejného obstarávania? Ide tu o verejný záujem? V prípade využitia služieb subdodávateľa musí pri jeho výbere prebehnúť verejné obstarávanie?

Mám za to, že poskytovanie vzdelávania cez školu je jasným verejným záujmom. Avšak rekonštrukcia školy (a teda zrekonštruovaná škola) je len nástrojom, ako dosiahnuť verejný záujem (t.j. poskytovať vzdelanie). taktiež si myslím, že Technické služby mesta X by museli pri výbere subdodávateľa postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní (nakoľko sami sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d)

Myslím, že ak by platila dikcia iba o dvoch podmienkach, pri ktorých je možné "obísť" verejné obstarávanie cez in house, roztrhlo by sa vrece s priamymi zadaniami a znemožnila by sa tak hospodárska súťaž. Technické služby by sa stali najväčšími stavebnými firmami a súkromné stavebné firmy by sa nemohli do tohto procesu ani zapojiť.

Uvítal by som postrehy skúsenejších kolegov. ďakujem


Názory k článku "in house" zákazky vo verejnom obstarávaní:


  Maroš Hačko, 12. 02. 2020 v 15:18 - in-house režim vo verejnom obstarávaní

K uvedenému skús pozrieť môj príspevok

http://www.lexforum.sk/703

Nemáte oprávnenie pridať názor. Prihláste sa prosím