lexforum.sk



Načítám ...

 

Posledné komentáre:

Načítám ...

Autori:

Milan Kvasnica (163)
Juraj Gyarfas (119)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (45)
Tomáš Klinka (27)
Kristián Csach (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (23)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Martin Friedrich (10)
Michal Krajčírovič (9)
Zuzana Hecko (9)
Tomáš Čentík (9)
Michal Novotný (7)
Ondrej Halama (7)
Ľuboslav Sisák (7)
Adam Zlámal (6)
Xénia Petrovičová (6)
Peter Kotvan (6)
Robert Goral (5)
Lexforum (5)
Pavol Szabo (4)
Ján Lazur (4)
Natália Ľalíková (4)
Ivan Bojna (4)
Josef Kotásek (4)
Maroš Hačko (4)
Petr Kolman (4)
Monika Dubská (4)
Radovan Pala (4)
Jakub Jošt (3)
Denisa Dulaková (3)
Ladislav Hrabčák (3)
Adam Valček (3)
Pavol Kolesár (3)
Peter Pethő (3)
Marián Porvažník (3)
Josef Šilhán (3)
Richard Macko (2)
Tomáš Plško (2)
Juraj Schmidt (2)
Dávid Tluščák (2)
Gabriel Volšík (2)
Michal Hamar (2)
Ladislav Pollák (2)
Juraj Straňák (2)
Adam Glasnák (2)
Bob Matuška (2)
Peter Varga (2)
Lukáš Peško (2)
Martin Gedra (2)
Jiří Remeš (2)
Peter Zeleňák (2)
Maroš Macko (2)
Roman Kopil (2)
Ludmila Kucharova (2)
Marek Maslák (2)
Jozef Kleberc (2)
Martin Serfozo (2)
Andrej Kostroš (2)
Anton Dulak (2)
Zsolt Varga (2)
Peter K (1)
Paula Demianova (1)
lukasmozola (1)
Lucia Berdisová (1)
Jana Mitterpachova (1)
Ján Štiavnický (1)
Nora Šajbidor (1)
Michal Ďubek (1)
Róbert Černák (1)
Gabriel Závodský (1)
Dušan Marják (1)
I. Stiglitz (1)
Pavol Mlej (1)
Ivan Kormaník (1)
Ivan Priadka (1)
Radoslav Pálka (1)
Petr Steiner (1)
Miriam Potočná (1)
Zuzana Bukvisova (1)
Emil Vaňko (1)
Dávid Kozák (1)
Matej Košalko (1)
Vladimir Trojak (1)
Martin Hudec (1)
Petr Kavan (1)
jaroslav čollák (1)
Robert Šorl (1)
Lucia Palková (1)
Martin Estočák (1)
Martin Svoboda (1)
Marcel Ružarovský (1)
Andrej Majerník (1)
Robert Vrablica (1)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
Pavel Lacko (1)
lukas.kvokacka (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Dušan Rostáš (1)
Roman Prochazka (1)
Peter Janík (1)
Tomas Kovac (1)
Pavol Chrenko (1)
Martin Poloha (1)
Rastislav Skovajsa (1)
Ondrej Jurišta (1)
Zuzana Adamova (1)
Katarína Dudíková (1)
Tomáš Demo (1)
Ján Pirč (1)
Marcel Jurko (1)
Martin Šrámek (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
Vladislav Pečík (1)
Patrik Pupík (1)
Ivan Michalov (1)
Petr Novotný (1)
Zuzana Kohútová (1)
Michaela Stessl (1)
Adam Pauček (1)
Mikuláš Lévai (1)
Matej Kurian (1)
Viliam Vaňko (1)
Bystrik Bugan (1)
Peter Kubina (1)
Vincent Lechman (1)
Bohumil Havel (1)
Peter Marcin (1)
Matej Gera (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
Martin Bránik (1)
peter straka (1)
Tomáš Pavlo (1)
David Halenák (1)
David Horváth (1)
Igor Krist (1)
Zuzana Klincová (1)
Tomáš Korman (1)
Michaela Vadkerti (1)
Martin Galgoczy (1)
Tomas Pavelka (1)
Jakub Mandelík (1)
Tibor Menyhért (1)
Natalia Janikova (1)
Tomáš Ľalík (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Patrik Patáč (1)
Eduard Pekarovič (1)
Juraj Lukáč (1)
Michal Jediný (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napísať nový článok


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.sk



Načítám ...

Pomôcky pre advokátov:

salvia
Judikatúra
Predpisy
Registre
Výpočty

Nové predpisy:

Načítám ...

"in house" zákazky vo verejnom obstarávaní

Lukáš Peško, 08. 11. 2013 v 16:07

Vážení návštevníci,

chcel by som otvoriť pre mňa doposiaľ nevyriešený problém s tzv. in house zákazkami vo verejnom obstarávaní. Pre tých, ktorí sa problematike verejného obstarávania nevenujú uvádzam, že tzv. in house zákazky nepodliehajú uplatňovaniu pravidiel verejného obstarávania. Je zaujímavé, že in house zákazky nie sú riešené ani v slovenskom zákone 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní ani v smerniciach EÚ (ak sa mýlim, opravte ma prosím). Európska komisia na nátlak členských štátov vypracovala Pracovný dokument útvarov komisie o uplatňovaní právnych predpisov EÚ o obstarávaní na vzťahy medzi verejnými obstarávateľmi. Smernice EÚ ako aj slovenská legislatíva má za cieľ zabezpečiť hospodársku súťaž dodávateľov na celom vnútornom trhu EÚ. Napriek tomu judikatúra SDEÚ vyznieva trochu v inom svetle (aspoň tak jej rozumiem ja). SDEÚ dospel k názoru, že právne predpisy EÚ o verejnom obstarávaní (teda ako smernice tak aj zásady zmlúv) sa neuplatňujú, ak verejný obstarávateľ zadá zákazku tretej strane, ktorá je od neho iba formálne, nie však v zásade nezávislá. Naviac, ani smernice EÚ ani slovenský zákon neobmedzujú verejného obstarávateľa pri výkone zverených úloh vo verejnom záujme využívať vlastné administratívne,technické a iné zdroje.

Otázkou je, kde je hranica medzi vykonávaním verejných potrieb s využitím otvorenej hospodárskej súťaže a kde je už na mieste hospodársku súťaž "obísť" a nepodriadiť danú činnosť pod EÚ smernice o verejnom obstarávaní resp. slovenského zákona. Pri tejto problematike upriamujem pozornosť na rozsudky SDEÚ vo veci Parking Brixen, Coditel Brabant a SEa, Teckal, Econord SpA. Rozsudok Teckal určuje dve pravidlá, pri ktorých splnení nepodlieha vzťah medzi verejným obstarávateľom a právnickou osobou, ktorej má byť zákazka zadaná, postupom pre verejné obstarávanie, konkrétne:

a) verejný obstarávateľ vykonáva nad touto osobou kontrolu obdobnú kontrole, ktorú vykonáva nad vlastnými organizačnými zložkami a súčasne

b)táto osoba vykonáva podstatnú časť svojich činností pre verejného obstarávateľa, ktorý ju vlastní a kontroluje.

Pri splnení týchto dvoch podmienok môže verejný obstarávateľ zákazku zadať priamo tejto právnickej osobe.

A tu sa konečne dostávam k problému, ktorý som zatiaľ nevyriešil. Ako skĺbiť dve vyššie uvedené podmienky s podmienkou verejného záujmu. Príklad: Mesto X si založí svoju 100% spoločnosť, napríklad Technické služby mesta X. Mesto X je verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. b) slovenského zákona o verejnom obstarávaní. Technické služby mesta X sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d) zákona. Z rozsudkov SDEÚ možno vyčítať, že napríklad odvoz odpadu alebo pohrebná činnosť sú činnosťami vo verejnom záujme. S tým sa možno stotožniť. Ale čo napríklad také stavebné práce? Predstavme si, že Technické služby mesta X majú v predmete podnikania aj stavebnú činnosť. Mesto jej priamo zadá rekonštrukciu budovy školy (aby to nebolo také jednoduché, mesto peniaze čerpá z fondov EÚ). Vyššie dve uvedené podmienky podľa rozhodnutia vo veci Teckal sú splnené. Môže mesto túto zákazku priamo zadať a vynechať tak procesy verejného obstarávania? Ide tu o verejný záujem? V prípade využitia služieb subdodávateľa musí pri jeho výbere prebehnúť verejné obstarávanie?

Mám za to, že poskytovanie vzdelávania cez školu je jasným verejným záujmom. Avšak rekonštrukcia školy (a teda zrekonštruovaná škola) je len nástrojom, ako dosiahnuť verejný záujem (t.j. poskytovať vzdelanie). taktiež si myslím, že Technické služby mesta X by museli pri výbere subdodávateľa postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní (nakoľko sami sú verejným obstarávateľom podľa §6 ods.1 písm. d)

Myslím, že ak by platila dikcia iba o dvoch podmienkach, pri ktorých je možné "obísť" verejné obstarávanie cez in house, roztrhlo by sa vrece s priamymi zadaniami a znemožnila by sa tak hospodárska súťaž. Technické služby by sa stali najväčšími stavebnými firmami a súkromné stavebné firmy by sa nemohli do tohto procesu ani zapojiť.

Uvítal by som postrehy skúsenejších kolegov. ďakujem


Názory k článku "in house" zákazky vo verejnom obstarávaní:


  Maroš Hačko, 12. 02. 2020 v 15:18 - in-house režim vo verejnom obstarávaní

K uvedenému skús pozrieť môj príspevok

http://www.lexforum.sk/703

Nemáte oprávnenie pridať názor. Prihláste sa prosím