lexforum.sk



Načítám ...

 

Posledné komentáre:

Načítám ...

Autori:

Milan Kvasnica (163)
Juraj Gyarfas (119)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (45)
Tomáš Klinka (27)
Kristián Csach (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (23)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Martin Friedrich (10)
Michal Krajčírovič (9)
Zuzana Hecko (9)
Tomáš Čentík (9)
Michal Novotný (7)
Ľuboslav Sisák (7)
Ondrej Halama (7)
Adam Zlámal (6)
Peter Kotvan (6)
Xénia Petrovičová (6)
Lexforum (5)
Robert Goral (5)
Josef Kotásek (4)
Radovan Pala (4)
Pavol Szabo (4)
Petr Kolman (4)
Monika Dubská (4)
Maroš Hačko (4)
Natália Ľalíková (4)
Ivan Bojna (4)
Ján Lazur (4)
Marián Porvažník (3)
Pavol Kolesár (3)
Josef Šilhán (3)
Jakub Jošt (3)
Peter Pethő (3)
Adam Valček (3)
Denisa Dulaková (3)
Ladislav Hrabčák (3)
Marek Maslák (2)
Roman Kopil (2)
Juraj Schmidt (2)
Jozef Kleberc (2)
Juraj Straňák (2)
Ludmila Kucharova (2)
Martin Serfozo (2)
Andrej Kostroš (2)
Tomáš Plško (2)
Adam Glasnák (2)
Lukáš Peško (2)
Gabriel Volšík (2)
Peter Zeleňák (2)
Ladislav Pollák (2)
Zsolt Varga (2)
Richard Macko (2)
Maroš Macko (2)
Michal Hamar (2)
Jiří Remeš (2)
Anton Dulak (2)
Bob Matuška (2)
Dávid Tluščák (2)
Peter Varga (2)
Martin Gedra (2)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
Dušan Marják (1)
Martin Estočák (1)
David Horváth (1)
Peter Kubina (1)
Vladimir Trojak (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Tomas Pavelka (1)
Miriam Potočná (1)
Zuzana Kohútová (1)
Andrej Majerník (1)
Ondrej Jurišta (1)
Petr Novotný (1)
Matej Gera (1)
Peter Marcin (1)
Natalia Janikova (1)
Mikuláš Lévai (1)
Zuzana Klincová (1)
Tomas Kovac (1)
Pavol Chrenko (1)
lukas.kvokacka (1)
Marcel Ružarovský (1)
Bystrik Bugan (1)
Martin Bránik (1)
Martin Svoboda (1)
Pavol Mlej (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
Vincent Lechman (1)
Peter Janík (1)
Matej Košalko (1)
Ivan Priadka (1)
Adam Pauček (1)
Dávid Kozák (1)
jaroslav čollák (1)
Ján Štiavnický (1)
Emil Vaňko (1)
Robert Vrablica (1)
Lucia Berdisová (1)
Juraj Lukáč (1)
Rastislav Skovajsa (1)
Martin Galgoczy (1)
Tibor Menyhért (1)
Bohumil Havel (1)
Ivan Michalov (1)
peter straka (1)
Paula Demianova (1)
Tomáš Demo (1)
Petr Kavan (1)
Róbert Černák (1)
Zuzana Bukvisova (1)
Radoslav Pálka (1)
Nora Šajbidor (1)
Lucia Palková (1)
Jakub Mandelík (1)
Zuzana Adamova (1)
Tomáš Korman (1)
Michal Ďubek (1)
Martin Poloha (1)
Tomáš Pavlo (1)
I. Stiglitz (1)
Martin Hudec (1)
Petr Steiner (1)
Dušan Rostáš (1)
Viliam Vaňko (1)
Michaela Stessl (1)
Pavel Lacko (1)
Igor Krist (1)
Katarína Dudíková (1)
Ján Pirč (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
David Halenák (1)
Marcel Jurko (1)
Martin Šrámek (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Roman Prochazka (1)
Eduard Pekarovič (1)
Tomáš Ľalík (1)
Gabriel Závodský (1)
Ivan Kormaník (1)
Patrik Pupík (1)
lukasmozola (1)
Michal Jediný (1)
Vladislav Pečík (1)
Robert Šorl (1)
Matej Kurian (1)
Peter K (1)
Michaela Vadkerti (1)
Jana Mitterpachova (1)
Patrik Patáč (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napísať nový článok


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.sk



Načítám ...

Pomôcky pre advokátov:

salvia
Judikatúra
Predpisy
Registre
Výpočty

Nové predpisy:

Načítám ...

Čo s (ne)zákonným prevodom majetku obce?

Michal Hamar, 30. 08. 2011 v 12:12

V prvom rade by som chcel všetkých pozdraviť a poďakovať za zaujímavé články na tomto fóre, po prečítaní ktorých si musím uvedomiť, že aj po niekoľkých rokoch praxe som stále iba na začiatku „právnického poznania“.

Vzhľadom na to, že pracujem prevažne so správnym právom, môj príspevok bude smerovať niekde do tejto oblasti, zároveň by som ním chcel nadviazať na starší článok Rozkrádačka obecného majetku a čo s ňou.

V súčasnosti platné znenie zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v § 9a upravuje postup, ktorý musí obec dodržať pri prevode a prenájme obecného majetku. Ak použijeme jeden z vo verejnej správe často používaných pojmov, tými najtransparentnejšími spôsobmi nakladania sú obchodná verejná súťaž a dobrovoľná dražba, menej transparentným spôsobom je priamy predaj/prenájom a za najmenej transparentný možno považovať aplikáciu zákonom stanovených výnimiek z vyššie uvedených postupov. Následne podľa § 9b „(1) Fyzická osoba, ktorá má v obci trvalý pobyt, sa môže domáhať neplatnosti právneho úkonu alebo určenia vlastníctva obce k majetku, ktorý bol obcou prevedený na tretiu osobu, ak prevod majetku obce nebol realizovaný na základe obchodnej verejnej súťaže, 22b) dražbou22c) alebo priamym predajom najmenej za cenu stanovenú podľa osobitného predpisu, 22d) okrem prípadov, keď tento zákon iný spôsob prevodu pripúšťa. (2) Žalobu podľa odseku 1 je možné podať na súde do jedného roka odo dňa prevodu vlastníckeho práva z majetku obce na nadobúdateľa.“ Zákon teda stanovuje jasné pravidlá a hrozbu sankcie pre všetky samosprávy, ktoré napadne postupovať pri nakladaní s verejným majetkom nehospodárne.

Jednou z najrozšírenejších možností, ako nepostupovať tými transparentnejšími z vyššie uvedených spôsobov, je konkrétne nakladanie s majetkom subsumovať pod dôvody hodné osobitného zreteľa, pri ktorých iste každého napadne, že môžu zakryť veľa naozaj „osobitných“ prípadov. Prax však ukázala, že ak chce obec postupovať v súlade so zákonom a pritom aj efektívne, uvedená výnimka je naozaj potrebná a je aj veľmi často uplatňovaná.

Po bližšom pohľade na dikciu zákona by sme mohli ustanovenie § 9b formulovať napríklad aj takto negativisticky: ak dôjde k prevodu majetku obce, domáhať sa neplatnosti právneho úkonu alebo určenia vlastníctva obce k prevedenému majetku

  1. nemožno, ak išlo o prevod na základe obchodnej verejnej súťaže, zároveň
  2. nemožno ani, ak išlo o prevod na základe dražby, rovnako
  3. nemožno ani vtedy, ak išlo o prevod priamym predajom najmenej za cenu stanovenú podľa osobitného predpisu a napokon
  4. nemožno ani v tom prípade, ak išlo o niektorý z iných spôsobov prevodu, ktoré zákon pripúšťa.

Takže ak zákon „iný spôsob prevodu pripúšťa“ ak ide o pomerne široký pojem dôvodu hodného osobitného zreteľa, ktorý je na výlučnom posúdení obecného zastupiteľstva („o ktorých obecné zastupiteľstvo rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, pričom osobitný zreteľ musí byť zdôvodnený“ - § 9a ods. 8 písm. e)), musí ísť skutočne o neobvyklý a inovatívny spôsob prevodu, ktorý by sa zastupiteľstvo rozhodlo použiť (nakoľko v zmysle zákona zastupiteľstvo schvaľuje aj spôsob prevodu nehnuteľného majetku a prevod pri priamom predaji), aby dalo občanovi možnosť obrátiť sa na súd. Uvádzaná možnosť domáhať sa súdnej ochrany by tak bola teoreticky využiteľná napr. v prípade, ak by prevod schválil starosta bez vedomia obecného zastupiteľstva, v tomto prípade by však asi nijaká správa katastra nepovolila vklad.

Samozrejme, nie je vylúčené, že samospráva skutočne bude postupovať tak, že obíde všetky uvádzané možnosti, pričom pre priamy prevod majetku konkrétnej osobe nebude existovať nijaká zákonná výnimka a tento nebude ani označený ako dôvod hodný osobitného zreteľa, čím skutočne umožní aplikáciu § 9b, čo si však viem len ťažko predstaviť aj v tej najrázovitejšej obci. Napriek nesporne pozitívnej snahe zákonodarcu tak dikcia zákona v praxi neposkytuje ani nemôže poskytnúť veľa možností pre domáhanie sa súdnej ochrany, čím na druhej strane minimalizuje množstvo šikanóznych žalôb.

Ak má niekto skúsenosti s konaním na súde podľa § 9b, budem vďačný za akékoľvek informácie.


Názory k článku Čo s (ne)zákonným prevodom majetku obce?:


  Juraj Gyarfas, 30. 08. 2011 v 14:20 - privítanie

Ďakujem za zaujímavý článok a som rád, že môžem privítať nového prispievateľa. K samotnej téme však neviem nič doplniť. Odkedy som písal o Rozkrádačke obecného majetku som nepočul o žiadnom konkrétnom prípade, kedy bola aktívna legitimácia podľa § 9b v praxi využitá. Aj keď určite by to bola dosť veľká zábava :-)

Budem preto tiež vďačný za akékoľvek praktické skúsenosti.

Nemáte oprávnenie pridať názor. Prihláste sa prosím