lexforum.sk



Načítám ...

 

Posledné komentáre:

Načítám ...

Autori:

Milan Kvasnica (163)
Juraj Gyarfas (119)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (45)
Tomáš Klinka (27)
Kristián Csach (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (23)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Martin Friedrich (10)
Tomáš Čentík (9)
Zuzana Hecko (9)
Michal Krajčírovič (9)
Michal Novotný (7)
Ondrej Halama (7)
Ľuboslav Sisák (7)
Adam Zlámal (6)
Xénia Petrovičová (6)
Peter Kotvan (6)
Robert Goral (5)
Lexforum (5)
Natália Ľalíková (4)
Radovan Pala (4)
Pavol Szabo (4)
Maroš Hačko (4)
Ján Lazur (4)
Ivan Bojna (4)
Petr Kolman (4)
Josef Kotásek (4)
Monika Dubská (4)
Adam Valček (3)
Denisa Dulaková (3)
Peter Pethő (3)
Marián Porvažník (3)
Ladislav Hrabčák (3)
Josef Šilhán (3)
Pavol Kolesár (3)
Jakub Jošt (3)
Juraj Schmidt (2)
Adam Glasnák (2)
Tomáš Plško (2)
Andrej Kostroš (2)
Michal Hamar (2)
Roman Kopil (2)
Jiří Remeš (2)
Bob Matuška (2)
Ladislav Pollák (2)
Peter Zeleňák (2)
Zsolt Varga (2)
Anton Dulak (2)
Juraj Straňák (2)
Dávid Tluščák (2)
Jozef Kleberc (2)
Ludmila Kucharova (2)
Richard Macko (2)
Peter Varga (2)
Marek Maslák (2)
Maroš Macko (2)
Martin Serfozo (2)
Gabriel Volšík (2)
Martin Gedra (2)
Lukáš Peško (2)
lukasmozola (1)
Zuzana Klincová (1)
Vincent Lechman (1)
Patrik Patáč (1)
peter straka (1)
Peter Kubina (1)
Martin Hudec (1)
Martin Bránik (1)
Gabriel Závodský (1)
Natalia Janikova (1)
lukas.kvokacka (1)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
Jana Mitterpachova (1)
David Halenák (1)
Tomáš Pavlo (1)
Paula Demianova (1)
Eduard Pekarovič (1)
Lucia Palková (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
Petr Steiner (1)
Tomas Pavelka (1)
Tibor Menyhért (1)
Michaela Vadkerti (1)
Bohumil Havel (1)
Ivan Priadka (1)
Robert Vrablica (1)
Mikuláš Lévai (1)
Ján Pirč (1)
Jakub Mandelík (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Emil Vaňko (1)
Viliam Vaňko (1)
Martin Poloha (1)
Zuzana Adamova (1)
jaroslav čollák (1)
Ján Štiavnický (1)
Tomáš Demo (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Vladimir Trojak (1)
Martin Šrámek (1)
Martin Estočák (1)
Zuzana Bukvisova (1)
Matej Košalko (1)
Lucia Berdisová (1)
Patrik Pupík (1)
Petr Novotný (1)
Andrej Majerník (1)
Matej Kurian (1)
Peter K (1)
Michal Jediný (1)
Pavel Lacko (1)
Tomas Kovac (1)
Michal Ďubek (1)
Nora Šajbidor (1)
Róbert Černák (1)
Dávid Kozák (1)
Dušan Rostáš (1)
Peter Janík (1)
Miriam Potočná (1)
Robert Šorl (1)
Martin Svoboda (1)
Pavol Mlej (1)
Juraj Lukáč (1)
Peter Marcin (1)
Tomáš Korman (1)
Vladislav Pečík (1)
Bystrik Bugan (1)
I. Stiglitz (1)
Radoslav Pálka (1)
Michaela Stessl (1)
Petr Kavan (1)
Adam Pauček (1)
Marcel Jurko (1)
Igor Krist (1)
David Horváth (1)
Dušan Marják (1)
Matej Gera (1)
Ivan Michalov (1)
Martin Galgoczy (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
Roman Prochazka (1)
Pavol Chrenko (1)
Rastislav Skovajsa (1)
Marcel Ružarovský (1)
Zuzana Kohútová (1)
Tomáš Ľalík (1)
Ondrej Jurišta (1)
Katarína Dudíková (1)
Ivan Kormaník (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napísať nový článok


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.sk



Načítám ...

Pomôcky pre advokátov:

salvia
Judikatúra
Predpisy
Registre
Výpočty

Nové predpisy:

Načítám ...

Tri hodiny na bukurešťskom letisku a kreatívny výklad práva

Juraj Gyarfas, 19. 11. 2009 v 22:20

Dobré správy pre cestujúcich v európskej leteckej preprave:

Trojhodinové meškanie podľa Európskeho súdneho dvora zakladá nárok na odškodnenie.

Európsky zákonodarca (ako asi každý zákonodarca) rád prijíma normy, ktoré sa ľuďom (voličom) páčia. Toto banálne pozorovanie je pri máloktorých normách tak zjavné ako pri Nariadení Rady (ES) č. 261/2004 ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov. Informačné letáky a plagátiky na európskych letiskách ukazujú, že európsky zákonodarca svoj "ľud" nielen rád informuje o garantovaných právach, ale taktiež sa rád "pochváli", že tieto práva zabezpečil práve svojou činnosťou. A ako ukazuje dnešné rozhodnutie Európskeho súdneho dvoru (spojené veci C-402/07 a C-432/07), európska súdna moc v tomto smere nezaostáva.

Nariadenie ustanovuje rôzne práva cestujúcich voči prepravcom pre prípad zrušenia letu alebo meškania (čl. 8 a 9, napr. právo na presmerovanie, jedlo a občerstvenie, hotelové ubytovanie, prepravu medzi letiskom a miestom ubytovania, telefónne hovory). Nariadenie ďalej ustanovuje povinnosť prepravcov poskytnúť paušálnu náhradu vo výške 250 až 600 eur (čl. 7). Právo na náhradu podľa čl. 7 však podľa nariadenia vzniká len v prípade odmietnutia nástupu do lietadla (čl. 4) a v prípade zrušenia letu (čl. 5). Vo vzťahu k meškaniu (čl. 6) nariadenie nárok na paušálnu náhradu nepriznáva.

V dnešnom rozhodnutí v spojených veciach C-402/07 a C-432/07 sa však Európsky súdny dvor "povzniesol" nad doslovný výklad nariadenia. Po obšírnom vysvetlení dôvodov, pre ktoré sa rozhodol priznať nárok, ktorý nariadenie nepriznáva (body 41 až 69), dospel k záveru, že cestujúci by mali mať nárok na paušálnu náhradu aj v prípade meškania. Ide o nárok podľa čl. 7 nariadenia - teda o sumu vo výške 250 až 600 eur (prípadne zníženú o 50% podľa čl. 7 ods. 2).

Tento text však nemá byť hodnotením ani analýzou. Chcel som len upozorniť na tento zaujímavý a hlavne mimoriadne praktický rozsudok (pre všetkých, ktorí strávia neplánované tri hodiny na bukurešťskom alebo inom letisku). A preto ďalej prenechávam slovo Európskemu súdnemu dvoru (zvýraznenie som doplnil ja):

"1. Články 2 písm. l), 5 a 6 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 z 11. februára 2004, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov a ktorým sa zrušuje nariadenie (EHS) č. 295/91, sa majú vykladať v tom zmysle, že let, ktorý má meškanie, bez ohľadu na dĺžku meškania, hoci aj veľkú, nemožno považovať za zrušený, ak sa uskutočňuje v súlade s plánovaním pôvodne stanoveným leteckým dopravcom.

2. Články 5, 6 a 7 nariadenia č. 261/2004 sa majú vykladať v tom zmysle, že na účely uplatnenia práva na náhradu sa cestujúci, ktorých let má meškanie, môžu považovať za cestujúcich, ktorých let bol zrušený a že sa tak môžu dovolávať práva na náhradu upraveného v článku 7 tohto nariadenia, ak im bola z dôvodu letu, ktorý má meškanie, spôsobená trojhodinová alebo dlhšia časová strata, t.j. že dorazia do ich cieľového miesta po troch hodinách alebo viac po čase príletu, ktorý pôvodne stanovil letecký dopravca. Takéto meškanie však nedáva cestujúcim právo na náhradu, ak letecký dopravca môže preukázať, že veľké meškanie je spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorým sa nedalo zabrániť ani vtedy, keď boli prijaté všetky primerané opatrenia, teda okolnosťami, ktoré sa vymykajú spod účinnej kontroly leteckého dopravcu.

3. Článok 5 ods. 3 nariadenia č. 261/2004 sa má vykladať v tom zmysle, že technická porucha lietadla, ktorá spôsobí zrušenie alebo meškanie letu, nespadá pod pojem "mimoriadne okolnosti" v zmysle tohto ustanovenia, okrem prípadu, keď táto porucha vyplýva z udalostí, ktoré sa svojou povahou alebo svojím pôvodom netýkajú bežného výkonu činnosti dotknutého leteckého dopravcu a vymykajú sa spod jeho účinnej kontroly.
"


Názory k článku Tri hodiny na bukurešťskom letisku a kreatívny výklad práva :


  Juraj Alexander, 23. 11. 2009 v 15:08 - Hodnotenie

Tak teda neviem, ale ak pôvodným účelom nariadenia, nie celkom úspešne dotiahnutým do cieľa, bolo likvidovať malých a nízko-nákladových dopravcov, tak tento rozsudok znamená určite veľký úspech pre veľké aerolinky...

  Juraj Gyarfas, 04. 03. 2010 v 12:48 - Ešte k meškajúcim lietadlám: ekonomické dôsledky rozhodnutia ESD

Rád by som upozornil na zaujímavý článok zo včerajšieho Wall Street Journal. Ako som písal vyššie, ESD kreatívnym a extenzívnym výkladom nariadenia v podstate reatroaktívne založil nárok, ktorý zákonodarca nepredpokladal. Letecké spoločnosti sa teraz búria, počítajú potenciálne škody a tlačia na zmenu legislatívy (alebo na zmenu judikatúry prostredníctvom ďalšieho test case).

WSJ: Airlines Fight EU Rule on Passenger Delays

  Juraj Gyarfas, 13. 10. 2011 v 12:31 - ochrana leteckých pasažierov

Rád by som upozornil na nový prípad týkajúci sa výkladu Nariadenia o náhrade škody spôsobenej cestujúcim v leteckej doprave. Ide o prípad C-83/10 a ESD rozhodol nasledovne (citujúc tlačové komuniké): "V prípade zrušenia letu môžu cestujúci za určitých okolností požadovať náhradu nemajetkovej ujmy nad rámec priznanej majetkovej škody. Cestujúci môže požadovať náhradu škody spôsobenú zrušením letu aj v prípade, keď jeho lietadlo vzlietlo, no následne bolo z akéhokoľvek dôvodu nútené vrátiť sa na letisko odletu a cestujúci bol presmerovaný na iný let."

  Juraj Gyarfas, 04. 10. 2012 v 12:34 - ďalšie spresňovanie práv leteckých pasažierov

Rozsudok vo veci C 22/11
Finnair Oyj/Timy Lassooy

Letecký dopravca má povinnosť poskytnúť náhradu cestujúcim v prípade, ak im bol odmietnutý nástup do lietadla z dôvodu reorganizácie ich letu ako následok štrajku na letisku, ktorý sa uskutočnil pre dvoma dňami
Náhrada za odmietnutie nástupu do lietadla sa týka nielen situácie prekročenia kapacity rezervácií, ale takisto situácií založených na iných dôvodoch, najmä prevádzkových


Rozsudok vo veci C 321/11
Germán Rodríguez Cachafeiro, María de los Reyes Martínez Reboredo Varela Villamor/Iberia, Líneas Aéreas de España SA

Cestujúcim na leteckých linkách zložených z na seba nadväzujúcich letov sa musí poskytnúť náhrada za odmietnutie nástupu do lietadla, ak bolo spôsobené omeškaním pripísateľným dopravcovi na prvom lete
Náhrada za odmietnutie nástupu do lietadla sa týka nielen situácie prekročenia kapacity rezervácií, ale takisto situácií založených na iných dôvodoch, najmä prevádzkových

  Juraj Gyarfas, 23. 10. 2012 v 15:35 - ...

Rozsudok v spojených veciach C 581/10,
Nelson a i./Deutsche Lufthansa AG, a C 629/10, TUI Travel a i./Civil Aviation Authority

Súdny dvor potvrdzuje svoju judikatúru, podľa ktorej cestujúci na letoch s veľkým meškaním môžu dostať náhradu
Ak cestujúci priletia do cieľového letiska o tri alebo o viac ako tri hodiny neskôr oproti pôvodne stanovenému času príletu, môžu požadovať od leteckej spoločnosti paušálnu náhradu, s výnimkou prípadu, keď je meškanie spôsobené mimoriadnymi okolnosťami

Nemáte oprávnenie pridať názor. Prihláste sa prosím