lexforum.sk



Načítám ...

 

Posledné komentáre:

Načítám ...

Autori:

Milan Kvasnica (162)
Juraj Gyarfas (119)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (45)
Kristián Csach (26)
Tomáš Klinka (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (23)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Martin Friedrich (10)
Tomáš Čentík (9)
Zuzana Hecko (9)
Michal Krajčírovič (9)
Ľuboslav Sisák (7)
Michal Novotný (7)
Ondrej Halama (7)
Peter Kotvan (6)
Xénia Petrovičová (6)
Adam Zlámal (6)
Lexforum (5)
Robert Goral (5)
Natália Ľalíková (4)
Ján Lazur (4)
Petr Kolman (4)
Ivan Bojna (4)
Josef Kotásek (4)
Pavol Szabo (4)
Monika Dubská (4)
Radovan Pala (4)
Maroš Hačko (4)
Marián Porvažník (3)
Jakub Jošt (3)
Peter Pethő (3)
Pavol Kolesár (3)
Denisa Dulaková (3)
Adam Valček (3)
Ladislav Hrabčák (3)
Josef Šilhán (3)
Maroš Macko (2)
Richard Macko (2)
Ludmila Kucharova (2)
Martin Gedra (2)
Adam Glasnák (2)
Michal Hamar (2)
Anton Dulak (2)
Jiří Remeš (2)
Martin Serfozo (2)
Ladislav Pollák (2)
Roman Kopil (2)
Juraj Schmidt (2)
Juraj Straňák (2)
Marek Maslák (2)
Jozef Kleberc (2)
Andrej Kostroš (2)
Lukáš Peško (2)
Bob Matuška (2)
Tomáš Plško (2)
Dávid Tluščák (2)
Zsolt Varga (2)
Gabriel Volšík (2)
Peter Zeleňák (2)
Peter Varga (2)
Andrej Majerník (1)
Gabriel Závodský (1)
Dávid Kozák (1)
Peter K (1)
Peter Janík (1)
Michal Jediný (1)
Peter Marcin (1)
Ondrej Jurišta (1)
Robert Vrablica (1)
David Halenák (1)
Igor Krist (1)
Radoslav Pálka (1)
Viliam Vaňko (1)
Martin Bránik (1)
David Horváth (1)
Juraj Lukáč (1)
lukasmozola (1)
Adam Pauček (1)
Michaela Stessl (1)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
Vladislav Pečík (1)
Michal Ďubek (1)
Bystrik Bugan (1)
Miriam Potočná (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
Matej Gera (1)
Matej Košalko (1)
Rastislav Skovajsa (1)
Ján Pirč (1)
Marcel Ružarovský (1)
Eduard Pekarovič (1)
Bohumil Havel (1)
Petr Novotný (1)
Pavol Mlej (1)
Zuzana Bukvisova (1)
Patrik Pupík (1)
Emil Vaňko (1)
Dušan Marják (1)
Paula Demianova (1)
Róbert Černák (1)
Martin Svoboda (1)
Michaela Vadkerti (1)
Matej Kurian (1)
Patrik Patáč (1)
Zuzana Adamova (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
Martin Hudec (1)
Zuzana Kohútová (1)
Roman Prochazka (1)
Jana Mitterpachova (1)
Petr Steiner (1)
Tomáš Ľalík (1)
Tibor Menyhért (1)
Mikuláš Lévai (1)
Vladimir Trojak (1)
jaroslav čollák (1)
Tomáš Korman (1)
lukas.kvokacka (1)
Zuzana Klincová (1)
Tomáš Pavlo (1)
Dušan Rostáš (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Martin Šrámek (1)
Lucia Palková (1)
Ivan Kormaník (1)
Martin Galgoczy (1)
Nora Šajbidor (1)
peter straka (1)
Lucia Berdisová (1)
Martin Estočák (1)
Peter Kubina (1)
I. Stiglitz (1)
Natalia Janikova (1)
Pavol Chrenko (1)
Vincent Lechman (1)
Tomáš Demo (1)
Ivan Priadka (1)
Tomas Kovac (1)
Jakub Mandelík (1)
Katarína Dudíková (1)
Pavel Lacko (1)
Ján Štiavnický (1)
Ivan Michalov (1)
Marcel Jurko (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Petr Kavan (1)
Tomas Pavelka (1)
Martin Poloha (1)
Robert Šorl (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napísať nový článok


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.sk



Načítám ...

Pomôcky pre advokátov:

salvia
Judikatúra
Predpisy
Registre
Výpočty

Nové predpisy:

Načítám ...

Tri hodiny na bukurešťskom letisku a kreatívny výklad práva

Juraj Gyarfas, 19. 11. 2009 v 22:20

Dobré správy pre cestujúcich v európskej leteckej preprave:

Trojhodinové meškanie podľa Európskeho súdneho dvora zakladá nárok na odškodnenie.

Európsky zákonodarca (ako asi každý zákonodarca) rád prijíma normy, ktoré sa ľuďom (voličom) páčia. Toto banálne pozorovanie je pri máloktorých normách tak zjavné ako pri Nariadení Rady (ES) č. 261/2004 ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov. Informačné letáky a plagátiky na európskych letiskách ukazujú, že európsky zákonodarca svoj "ľud" nielen rád informuje o garantovaných právach, ale taktiež sa rád "pochváli", že tieto práva zabezpečil práve svojou činnosťou. A ako ukazuje dnešné rozhodnutie Európskeho súdneho dvoru (spojené veci C-402/07 a C-432/07), európska súdna moc v tomto smere nezaostáva.

Nariadenie ustanovuje rôzne práva cestujúcich voči prepravcom pre prípad zrušenia letu alebo meškania (čl. 8 a 9, napr. právo na presmerovanie, jedlo a občerstvenie, hotelové ubytovanie, prepravu medzi letiskom a miestom ubytovania, telefónne hovory). Nariadenie ďalej ustanovuje povinnosť prepravcov poskytnúť paušálnu náhradu vo výške 250 až 600 eur (čl. 7). Právo na náhradu podľa čl. 7 však podľa nariadenia vzniká len v prípade odmietnutia nástupu do lietadla (čl. 4) a v prípade zrušenia letu (čl. 5). Vo vzťahu k meškaniu (čl. 6) nariadenie nárok na paušálnu náhradu nepriznáva.

V dnešnom rozhodnutí v spojených veciach C-402/07 a C-432/07 sa však Európsky súdny dvor "povzniesol" nad doslovný výklad nariadenia. Po obšírnom vysvetlení dôvodov, pre ktoré sa rozhodol priznať nárok, ktorý nariadenie nepriznáva (body 41 až 69), dospel k záveru, že cestujúci by mali mať nárok na paušálnu náhradu aj v prípade meškania. Ide o nárok podľa čl. 7 nariadenia - teda o sumu vo výške 250 až 600 eur (prípadne zníženú o 50% podľa čl. 7 ods. 2).

Tento text však nemá byť hodnotením ani analýzou. Chcel som len upozorniť na tento zaujímavý a hlavne mimoriadne praktický rozsudok (pre všetkých, ktorí strávia neplánované tri hodiny na bukurešťskom alebo inom letisku). A preto ďalej prenechávam slovo Európskemu súdnemu dvoru (zvýraznenie som doplnil ja):

"1. Články 2 písm. l), 5 a 6 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 z 11. februára 2004, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov a ktorým sa zrušuje nariadenie (EHS) č. 295/91, sa majú vykladať v tom zmysle, že let, ktorý má meškanie, bez ohľadu na dĺžku meškania, hoci aj veľkú, nemožno považovať za zrušený, ak sa uskutočňuje v súlade s plánovaním pôvodne stanoveným leteckým dopravcom.

2. Články 5, 6 a 7 nariadenia č. 261/2004 sa majú vykladať v tom zmysle, že na účely uplatnenia práva na náhradu sa cestujúci, ktorých let má meškanie, môžu považovať za cestujúcich, ktorých let bol zrušený a že sa tak môžu dovolávať práva na náhradu upraveného v článku 7 tohto nariadenia, ak im bola z dôvodu letu, ktorý má meškanie, spôsobená trojhodinová alebo dlhšia časová strata, t.j. že dorazia do ich cieľového miesta po troch hodinách alebo viac po čase príletu, ktorý pôvodne stanovil letecký dopravca. Takéto meškanie však nedáva cestujúcim právo na náhradu, ak letecký dopravca môže preukázať, že veľké meškanie je spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorým sa nedalo zabrániť ani vtedy, keď boli prijaté všetky primerané opatrenia, teda okolnosťami, ktoré sa vymykajú spod účinnej kontroly leteckého dopravcu.

3. Článok 5 ods. 3 nariadenia č. 261/2004 sa má vykladať v tom zmysle, že technická porucha lietadla, ktorá spôsobí zrušenie alebo meškanie letu, nespadá pod pojem "mimoriadne okolnosti" v zmysle tohto ustanovenia, okrem prípadu, keď táto porucha vyplýva z udalostí, ktoré sa svojou povahou alebo svojím pôvodom netýkajú bežného výkonu činnosti dotknutého leteckého dopravcu a vymykajú sa spod jeho účinnej kontroly.
"


Názory k článku Tri hodiny na bukurešťskom letisku a kreatívny výklad práva :


  Juraj Alexander, 23. 11. 2009 v 15:08 - Hodnotenie

Tak teda neviem, ale ak pôvodným účelom nariadenia, nie celkom úspešne dotiahnutým do cieľa, bolo likvidovať malých a nízko-nákladových dopravcov, tak tento rozsudok znamená určite veľký úspech pre veľké aerolinky...

  Juraj Gyarfas, 04. 03. 2010 v 12:48 - Ešte k meškajúcim lietadlám: ekonomické dôsledky rozhodnutia ESD

Rád by som upozornil na zaujímavý článok zo včerajšieho Wall Street Journal. Ako som písal vyššie, ESD kreatívnym a extenzívnym výkladom nariadenia v podstate reatroaktívne založil nárok, ktorý zákonodarca nepredpokladal. Letecké spoločnosti sa teraz búria, počítajú potenciálne škody a tlačia na zmenu legislatívy (alebo na zmenu judikatúry prostredníctvom ďalšieho test case).

WSJ: Airlines Fight EU Rule on Passenger Delays

  Juraj Gyarfas, 13. 10. 2011 v 12:31 - ochrana leteckých pasažierov

Rád by som upozornil na nový prípad týkajúci sa výkladu Nariadenia o náhrade škody spôsobenej cestujúcim v leteckej doprave. Ide o prípad C-83/10 a ESD rozhodol nasledovne (citujúc tlačové komuniké): "V prípade zrušenia letu môžu cestujúci za určitých okolností požadovať náhradu nemajetkovej ujmy nad rámec priznanej majetkovej škody. Cestujúci môže požadovať náhradu škody spôsobenú zrušením letu aj v prípade, keď jeho lietadlo vzlietlo, no následne bolo z akéhokoľvek dôvodu nútené vrátiť sa na letisko odletu a cestujúci bol presmerovaný na iný let."

  Juraj Gyarfas, 04. 10. 2012 v 12:34 - ďalšie spresňovanie práv leteckých pasažierov

Rozsudok vo veci C 22/11
Finnair Oyj/Timy Lassooy

Letecký dopravca má povinnosť poskytnúť náhradu cestujúcim v prípade, ak im bol odmietnutý nástup do lietadla z dôvodu reorganizácie ich letu ako následok štrajku na letisku, ktorý sa uskutočnil pre dvoma dňami
Náhrada za odmietnutie nástupu do lietadla sa týka nielen situácie prekročenia kapacity rezervácií, ale takisto situácií založených na iných dôvodoch, najmä prevádzkových


Rozsudok vo veci C 321/11
Germán Rodríguez Cachafeiro, María de los Reyes Martínez Reboredo Varela Villamor/Iberia, Líneas Aéreas de España SA

Cestujúcim na leteckých linkách zložených z na seba nadväzujúcich letov sa musí poskytnúť náhrada za odmietnutie nástupu do lietadla, ak bolo spôsobené omeškaním pripísateľným dopravcovi na prvom lete
Náhrada za odmietnutie nástupu do lietadla sa týka nielen situácie prekročenia kapacity rezervácií, ale takisto situácií založených na iných dôvodoch, najmä prevádzkových

  Juraj Gyarfas, 23. 10. 2012 v 15:35 - ...

Rozsudok v spojených veciach C 581/10,
Nelson a i./Deutsche Lufthansa AG, a C 629/10, TUI Travel a i./Civil Aviation Authority

Súdny dvor potvrdzuje svoju judikatúru, podľa ktorej cestujúci na letoch s veľkým meškaním môžu dostať náhradu
Ak cestujúci priletia do cieľového letiska o tri alebo o viac ako tri hodiny neskôr oproti pôvodne stanovenému času príletu, môžu požadovať od leteckej spoločnosti paušálnu náhradu, s výnimkou prípadu, keď je meškanie spôsobené mimoriadnymi okolnosťami

Nemáte oprávnenie pridať názor. Prihláste sa prosím