lexforum.sk



Načítám ...

 

Posledné komentáre:

Načítám ...

Autori:

Milan Kvasnica (162)
Juraj Gyarfas (119)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (45)
Tomáš Klinka (26)
Kristián Csach (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (23)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Martin Friedrich (10)
Michal Krajčírovič (9)
Tomáš Čentík (9)
Zuzana Hecko (9)
Ondrej Halama (7)
Ľuboslav Sisák (7)
Michal Novotný (7)
Xénia Petrovičová (6)
Adam Zlámal (6)
Peter Kotvan (6)
Lexforum (5)
Robert Goral (5)
Pavol Szabo (4)
Radovan Pala (4)
Maroš Hačko (4)
Ivan Bojna (4)
Natália Ľalíková (4)
Monika Dubská (4)
Josef Kotásek (4)
Petr Kolman (4)
Ján Lazur (4)
Adam Valček (3)
Josef Šilhán (3)
Jakub Jošt (3)
Denisa Dulaková (3)
Peter Pethő (3)
Pavol Kolesár (3)
Ladislav Hrabčák (3)
Marián Porvažník (3)
Jozef Kleberc (2)
Juraj Schmidt (2)
Jiří Remeš (2)
Lukáš Peško (2)
Richard Macko (2)
Juraj Straňák (2)
Martin Gedra (2)
Roman Kopil (2)
Gabriel Volšík (2)
Peter Zeleňák (2)
Ladislav Pollák (2)
Tomáš Plško (2)
Peter Varga (2)
Bob Matuška (2)
Ludmila Kucharova (2)
Marek Maslák (2)
Martin Serfozo (2)
Zsolt Varga (2)
Maroš Macko (2)
Andrej Kostroš (2)
Dávid Tluščák (2)
Michal Hamar (2)
Adam Glasnák (2)
Anton Dulak (2)
Tibor Menyhért (1)
Robert Šorl (1)
Pavol Mlej (1)
Martin Estočák (1)
Zuzana Klincová (1)
Róbert Černák (1)
Vincent Lechman (1)
Dušan Rostáš (1)
Zuzana Bukvisova (1)
Roman Prochazka (1)
peter straka (1)
Tomáš Demo (1)
Adam Pauček (1)
Zuzana Adamova (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
Pavel Lacko (1)
Tomáš Pavlo (1)
Bystrik Bugan (1)
Peter Kubina (1)
Peter K (1)
Petr Novotný (1)
Tomas Pavelka (1)
Bohumil Havel (1)
Martin Svoboda (1)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
Lucia Palková (1)
Lucia Berdisová (1)
lukasmozola (1)
Matej Gera (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Rastislav Skovajsa (1)
Peter Marcin (1)
Juraj Lukáč (1)
David Horváth (1)
Eduard Pekarovič (1)
Igor Krist (1)
Marcel Jurko (1)
Dušan Marják (1)
Matej Kurian (1)
Zuzana Kohútová (1)
Martin Poloha (1)
Michal Ďubek (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Pavol Chrenko (1)
Paula Demianova (1)
Jana Mitterpachova (1)
I. Stiglitz (1)
Ivan Michalov (1)
Marcel Ružarovský (1)
Martin Šrámek (1)
Tomáš Ľalík (1)
Mikuláš Lévai (1)
Patrik Pupík (1)
Matej Košalko (1)
Miriam Potočná (1)
Peter Janík (1)
Martin Hudec (1)
Michaela Stessl (1)
Martin Galgoczy (1)
Nora Šajbidor (1)
Michal Jediný (1)
Michaela Vadkerti (1)
Ján Pirč (1)
Patrik Patáč (1)
Ivan Kormaník (1)
Jakub Mandelík (1)
Ivan Priadka (1)
Martin Bránik (1)
Dávid Kozák (1)
Tomáš Korman (1)
Radoslav Pálka (1)
jaroslav čollák (1)
Gabriel Závodský (1)
Petr Kavan (1)
David Halenák (1)
Ondrej Jurišta (1)
Andrej Majerník (1)
Natalia Janikova (1)
Vladimir Trojak (1)
Viliam Vaňko (1)
Vladislav Pečík (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
Robert Vrablica (1)
Tomas Kovac (1)
lukas.kvokacka (1)
Petr Steiner (1)
Emil Vaňko (1)
Ján Štiavnický (1)
Katarína Dudíková (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napísať nový článok


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.sk



Načítám ...

Pomôcky pre advokátov:

salvia
Judikatúra
Predpisy
Registre
Výpočty

Nové predpisy:

Načítám ...

Tri hodiny na bukurešťskom letisku a kreatívny výklad práva

Juraj Gyarfas, 19. 11. 2009 v 22:20

Dobré správy pre cestujúcich v európskej leteckej preprave:

Trojhodinové meškanie podľa Európskeho súdneho dvora zakladá nárok na odškodnenie.

Európsky zákonodarca (ako asi každý zákonodarca) rád prijíma normy, ktoré sa ľuďom (voličom) páčia. Toto banálne pozorovanie je pri máloktorých normách tak zjavné ako pri Nariadení Rady (ES) č. 261/2004 ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov. Informačné letáky a plagátiky na európskych letiskách ukazujú, že európsky zákonodarca svoj "ľud" nielen rád informuje o garantovaných právach, ale taktiež sa rád "pochváli", že tieto práva zabezpečil práve svojou činnosťou. A ako ukazuje dnešné rozhodnutie Európskeho súdneho dvoru (spojené veci C-402/07 a C-432/07), európska súdna moc v tomto smere nezaostáva.

Nariadenie ustanovuje rôzne práva cestujúcich voči prepravcom pre prípad zrušenia letu alebo meškania (čl. 8 a 9, napr. právo na presmerovanie, jedlo a občerstvenie, hotelové ubytovanie, prepravu medzi letiskom a miestom ubytovania, telefónne hovory). Nariadenie ďalej ustanovuje povinnosť prepravcov poskytnúť paušálnu náhradu vo výške 250 až 600 eur (čl. 7). Právo na náhradu podľa čl. 7 však podľa nariadenia vzniká len v prípade odmietnutia nástupu do lietadla (čl. 4) a v prípade zrušenia letu (čl. 5). Vo vzťahu k meškaniu (čl. 6) nariadenie nárok na paušálnu náhradu nepriznáva.

V dnešnom rozhodnutí v spojených veciach C-402/07 a C-432/07 sa však Európsky súdny dvor "povzniesol" nad doslovný výklad nariadenia. Po obšírnom vysvetlení dôvodov, pre ktoré sa rozhodol priznať nárok, ktorý nariadenie nepriznáva (body 41 až 69), dospel k záveru, že cestujúci by mali mať nárok na paušálnu náhradu aj v prípade meškania. Ide o nárok podľa čl. 7 nariadenia - teda o sumu vo výške 250 až 600 eur (prípadne zníženú o 50% podľa čl. 7 ods. 2).

Tento text však nemá byť hodnotením ani analýzou. Chcel som len upozorniť na tento zaujímavý a hlavne mimoriadne praktický rozsudok (pre všetkých, ktorí strávia neplánované tri hodiny na bukurešťskom alebo inom letisku). A preto ďalej prenechávam slovo Európskemu súdnemu dvoru (zvýraznenie som doplnil ja):

"1. Články 2 písm. l), 5 a 6 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 z 11. februára 2004, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov a ktorým sa zrušuje nariadenie (EHS) č. 295/91, sa majú vykladať v tom zmysle, že let, ktorý má meškanie, bez ohľadu na dĺžku meškania, hoci aj veľkú, nemožno považovať za zrušený, ak sa uskutočňuje v súlade s plánovaním pôvodne stanoveným leteckým dopravcom.

2. Články 5, 6 a 7 nariadenia č. 261/2004 sa majú vykladať v tom zmysle, že na účely uplatnenia práva na náhradu sa cestujúci, ktorých let má meškanie, môžu považovať za cestujúcich, ktorých let bol zrušený a že sa tak môžu dovolávať práva na náhradu upraveného v článku 7 tohto nariadenia, ak im bola z dôvodu letu, ktorý má meškanie, spôsobená trojhodinová alebo dlhšia časová strata, t.j. že dorazia do ich cieľového miesta po troch hodinách alebo viac po čase príletu, ktorý pôvodne stanovil letecký dopravca. Takéto meškanie však nedáva cestujúcim právo na náhradu, ak letecký dopravca môže preukázať, že veľké meškanie je spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorým sa nedalo zabrániť ani vtedy, keď boli prijaté všetky primerané opatrenia, teda okolnosťami, ktoré sa vymykajú spod účinnej kontroly leteckého dopravcu.

3. Článok 5 ods. 3 nariadenia č. 261/2004 sa má vykladať v tom zmysle, že technická porucha lietadla, ktorá spôsobí zrušenie alebo meškanie letu, nespadá pod pojem "mimoriadne okolnosti" v zmysle tohto ustanovenia, okrem prípadu, keď táto porucha vyplýva z udalostí, ktoré sa svojou povahou alebo svojím pôvodom netýkajú bežného výkonu činnosti dotknutého leteckého dopravcu a vymykajú sa spod jeho účinnej kontroly.
"


Názory k článku Tri hodiny na bukurešťskom letisku a kreatívny výklad práva :


  Juraj Alexander, 23. 11. 2009 v 15:08 - Hodnotenie

Tak teda neviem, ale ak pôvodným účelom nariadenia, nie celkom úspešne dotiahnutým do cieľa, bolo likvidovať malých a nízko-nákladových dopravcov, tak tento rozsudok znamená určite veľký úspech pre veľké aerolinky...

  Juraj Gyarfas, 04. 03. 2010 v 12:48 - Ešte k meškajúcim lietadlám: ekonomické dôsledky rozhodnutia ESD

Rád by som upozornil na zaujímavý článok zo včerajšieho Wall Street Journal. Ako som písal vyššie, ESD kreatívnym a extenzívnym výkladom nariadenia v podstate reatroaktívne založil nárok, ktorý zákonodarca nepredpokladal. Letecké spoločnosti sa teraz búria, počítajú potenciálne škody a tlačia na zmenu legislatívy (alebo na zmenu judikatúry prostredníctvom ďalšieho test case).

WSJ: Airlines Fight EU Rule on Passenger Delays

  Juraj Gyarfas, 13. 10. 2011 v 12:31 - ochrana leteckých pasažierov

Rád by som upozornil na nový prípad týkajúci sa výkladu Nariadenia o náhrade škody spôsobenej cestujúcim v leteckej doprave. Ide o prípad C-83/10 a ESD rozhodol nasledovne (citujúc tlačové komuniké): "V prípade zrušenia letu môžu cestujúci za určitých okolností požadovať náhradu nemajetkovej ujmy nad rámec priznanej majetkovej škody. Cestujúci môže požadovať náhradu škody spôsobenú zrušením letu aj v prípade, keď jeho lietadlo vzlietlo, no následne bolo z akéhokoľvek dôvodu nútené vrátiť sa na letisko odletu a cestujúci bol presmerovaný na iný let."

  Juraj Gyarfas, 04. 10. 2012 v 12:34 - ďalšie spresňovanie práv leteckých pasažierov

Rozsudok vo veci C 22/11
Finnair Oyj/Timy Lassooy

Letecký dopravca má povinnosť poskytnúť náhradu cestujúcim v prípade, ak im bol odmietnutý nástup do lietadla z dôvodu reorganizácie ich letu ako následok štrajku na letisku, ktorý sa uskutočnil pre dvoma dňami
Náhrada za odmietnutie nástupu do lietadla sa týka nielen situácie prekročenia kapacity rezervácií, ale takisto situácií založených na iných dôvodoch, najmä prevádzkových


Rozsudok vo veci C 321/11
Germán Rodríguez Cachafeiro, María de los Reyes Martínez Reboredo Varela Villamor/Iberia, Líneas Aéreas de España SA

Cestujúcim na leteckých linkách zložených z na seba nadväzujúcich letov sa musí poskytnúť náhrada za odmietnutie nástupu do lietadla, ak bolo spôsobené omeškaním pripísateľným dopravcovi na prvom lete
Náhrada za odmietnutie nástupu do lietadla sa týka nielen situácie prekročenia kapacity rezervácií, ale takisto situácií založených na iných dôvodoch, najmä prevádzkových

  Juraj Gyarfas, 23. 10. 2012 v 15:35 - ...

Rozsudok v spojených veciach C 581/10,
Nelson a i./Deutsche Lufthansa AG, a C 629/10, TUI Travel a i./Civil Aviation Authority

Súdny dvor potvrdzuje svoju judikatúru, podľa ktorej cestujúci na letoch s veľkým meškaním môžu dostať náhradu
Ak cestujúci priletia do cieľového letiska o tri alebo o viac ako tri hodiny neskôr oproti pôvodne stanovenému času príletu, môžu požadovať od leteckej spoločnosti paušálnu náhradu, s výnimkou prípadu, keď je meškanie spôsobené mimoriadnymi okolnosťami

Nemáte oprávnenie pridať názor. Prihláste sa prosím