lexforum.sk



Načítám ...

 

Posledné komentáre:

Načítám ...

Autori:

Milan Kvasnica (153)
Juraj Gyarfas (103)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (31)
Kristián Csach (25)
Martin Maliar (25)
Tomáš Klinka (20)
Milan Hlušák (16)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (11)
Zuzana Hecko (9)
Tomáš Čentík (9)
Martin Friedrich (8)
Michal Novotný (7)
Adam Zlámal (6)
Xénia Petrovičová (6)
Ján Lazur (4)
Petr Kolman (4)
Natália Ľalíková (4)
Monika Dubská (4)
Radovan Pala (4)
Robert Goral (4)
Josef Kotásek (4)
Lexforum (4)
Pavol Szabo (4)
Pavol Kolesár (3)
Jakub Jošt (3)
Adam Valček (3)
Josef Šilhán (3)
Maroš Hačko (3)
Michal Krajčírovič (3)
Denisa Dulaková (3)
Peter Pethő (3)
Ivan Bojna (3)
Roman Kopil (2)
Anton Dulak (2)
Jozef Kleberc (2)
Peter Varga (2)
Michal Hamar (2)
Maroš Macko (2)
Bob Matuška (2)
Lukáš Peško (2)
Ludmila Kucharova (2)
Marián Porvažník (2)
Martin Serfozo (2)
Martin Gedra (2)
Juraj Schmidt (2)
Zsolt Varga (2)
Juraj Straňák (2)
Dávid Tluščák (2)
Jiří Remeš (2)
Ladislav Hrabčák (2)
Marek Maslák (1)
David Horváth (1)
Tomáš Demo (1)
Zuzana Adamova (1)
Nora Šajbidor (1)
Natalia Janikova (1)
Peter Marcin (1)
Gabriel Závodský (1)
Vladimir Trojak (1)
David Halenák (1)
I. Stiglitz (1)
Dušan Rostáš (1)
Katarína Dudíková (1)
Juraj Lukáč (1)
Dušan Marják (1)
Marcel Jurko (1)
Bystrik Bugan (1)
lukas.kvokacka (1)
Matej Kurian (1)
Ondrej Jurišta (1)
Robert Vrablica (1)
Paula Demianova (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Zuzana Kohútová (1)
Matej Košalko (1)
Martin Estočák (1)
Roman Prochazka (1)
peter straka (1)
Peter Kubina (1)
Petr Kavan (1)
Petr Steiner (1)
Peter K (1)
Tomas Kovac (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Jana Mitterpachova (1)
Emil Vaňko (1)
Peter Janík (1)
Matej Gera (1)
lukasmozola (1)
Ivan Kormaník (1)
Ladislav Pollák (1)
Pavol Mlej (1)
Igor Krist (1)
Vladislav Pečík (1)
Róbert Černák (1)
Radoslav Pálka (1)
Lucia Berdisová (1)
Bohumil Havel (1)
Lucia Palková (1)
Tomáš Ľalík (1)
Gabriel Volšík (1)
Robert Šorl (1)
Ivan Michalov (1)
Martin Šrámek (1)
Martin Hudec (1)
Martin Galgoczy (1)
Vincent Lechman (1)
Michal Ďubek (1)
Pavel Lacko (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
Tibor Menyhért (1)
Miriam Potočná (1)
Ján Pirč (1)
Martin Svoboda (1)
Viliam Vaňko (1)
Zuzana Bukvisova (1)
Ondrej Halama (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napísať nový článok


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.sk



Načítám ...

Pomôcky pre advokátov:

salvia
Judikatúra
Predpisy
Registre
Výpočty

Nové predpisy:

Načítám ...

PPP diaľnice D1 podporený zákonom ad hoc

Tomáš Klinka, 11. 09. 2009 v 08:01

Predkladám na diskusiu opäť niečo z aktuálnych legislatívnych počinov (či skôr výčinov). Včera NR SR schválila vládny návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 386/2002 Z.z. o štátnom dlhu a štátnych zárukách. Na prvý pohľad nevinne vyzerajúcu novelu tvorí jediný nový § 15b, ktorý znie:

"Ustanovenia § 9 ods. 3 a § 12 ods. 2 písm. a) sa nepoužijú pri poskytnutí štátnej záruky za úver, ktorý poskytne Európska investičná banka na účely financovania výstavby diaľnice D1.“.

Ak si však oba vnútorné odkazy doplníme:

§ 9 ods. 3: "Štátne záruky v príslušnom rozpočtovom roku možno poskytnúť len do celkovej sumy istín z úverov splatných v príslušnom rozpočtovom roku, na ktoré bola poskytnutá štátna záruka, a celkovej sumy menovitých hodnôt dlhopisov splatných v príslušnom rozpočtovom roku, na ktoré bola poskytnutá štátna záruka."

a § 12 ods. 2 písm. a): "Ministerstvo neposkytne štátnu záruku, ak by poskytnutím tejto štátnej záruky došlo k prekročeniu sumy podľa § 9 ods. 3."

dostávame sa k účelu novely - zaviesť ad hoc výnimku pre konkrétny úver od EIB na konkrétny PPP diaľnice D1, pričom v čase vypracovania návrhu zákona a teda aj v čase jeho schválenia v NR SR bolo známe súkromné partnerské konzorcium. Dovolím si zopakovať notoriety z úvodnej prednášky teórie práva. Základným princípom tvorby práva je všeobecná normatívna povahu zákonov, t. j. zákony sa majú bez výnimky vzťahovať na vopred neznámy počet prípadov a subjektov. Normatívnosť znamená, že právnou normou sa regulujú prípady rovnakého druhu (druhovo rovnaké spoločenské vzťahy) a neurčitého počtu subjektov, resp. adresátov právnej normy. Normatívnosť chápaná v tomto význame je nevyhnutnou obsahovou podmienkou každého zákona. Princíp všeobecnosti zákonnej regulácie patrí k pojmovým znakom právneho štátu (z mnohých ďalších napr. Holländer, P.; Základy všeobecné státovédy. Vyšehrad, Praha 1995, s. 103-104). Je zrejmé, že prijatím predkladaného zákona v NR SR vzniká riziko protiústavnosti zákona a tým aj neistoty v právnych vzťahoch ním založených.

Ešte na margo procedúry: zákon bol prijatý hladko a bez spochybnenia jeho podstaty. Po skrátenom pripomienkovom konaní (7 dní), v ktorom sa ako jediný verejný orgán ozval Protimonopolný úrad (aj to skôr s vecnou pripomienkou), zákon "odobrili" výbory národnej rady, medzi inými aj Ústavnoprávny výbor na čele s p. Mamojkom. Od samotného hlasovania v pléne NR SR racionalitu ťažko očakávať a tak máme na svete, konkrétne na Slovensku, nový zákon s ambíciou protiústavnosti.

Výlučne z ekonomického pohľadu je otázne, čo by bolo v budúcnosti pre SR menej nákladné: skutočne plniť štátnu záruku za úver vo výške cca. 1 mld eur alebo medzinárodne zodpovedať za škody, ktoré by pravdepodobne vznikli zrušením tohto zákona ako protiústavného. V tejto situácii neexistuje dobré riešenie. Alebo ho nájdeme v diskusii ? :)


Názory k článku PPP diaľnice D1 podporený zákonom ad hoc:


  Tomáš Klinka, 14. 09. 2009 v 11:01 - Spresnenie

V NRSR bola k navrhovanému § 15b ako je uvedený v poste iniciatívne prilepená veta: "to platí aj pri poskytnutí štátnej záruky za úver, ktorý poskytne Európska banka pre obnovu a rozvoj na takéto účely.“ Zicher je zicher...

  Juraj Gyarfas, 15. 09. 2009 v 19:36 - Divoch opäť útočí?

Ďakujem za upozornenie na tento zaujímavý legislatívny počin.

Nie je to téma, v ktorej sa cítim doma, a preto nevylučujem, že v diskusii niekto vytiahne nevyvrátiteľné ekonomické alebo aj právne argumenty, prečo je tento postup správny. Ale ako si to tak čítam, zdá sa mi, že v tomto prípade je úplne namieste opis, ktorý Juraj A. použil v jednej staršej diskusii tu - "toto je zase úskok hodný divocha" :-).

  Ondrej Jurišta, 19. 09. 2009 v 13:59 - extenzia zákonodárstva

Výstižný článok, a ja už nadobudal dojem, že toto fórum je zamerané výlučne na súkromnoprávnu problematiku a keď sa v článku nepoužijú ojmy ako "zmluvná pokuta", alebo "absolútne obchody", tak jeho autor automaticky dostane BAN na IP :) Samozrejme iba žartujem:P

In medias res - to, že bol zákon prijatý hladko ma už vôbec neprekvapuje. Jeho "nenormatívnosť" je potenciálne protiústavná (resp. protiústavné bude po nadobudnutí platnosti tejto novelky ustanovenie § 15b zákona č. 386/2002 Z.z. o štátnom dlhu a štátnych zárukách, keďže v našom ústavnom práve -sa mi zdá- novela od tohto momentu stráca samostatnú existenciu), otázkou je, či sa nájde aktívne legitimovaný subjekt a napadne to na ÚS SR, alebo bude predmetný paragraf zdobiť náš právny poriadok bez poškvrny a po dlhší čas. V tomto prípade podľa mňa možno uvažovať aj o tom, či nejde o prípad tzv. extenzie zákonodárstva (podľa mňa ide). Ak by niekoho zaujímala problematika extenzie zákonodárstva a normatívnej povahy zákona, tu sa dá o tom dočítať viac (odporúčam): http://209.85.129.132/search?q=cache:fY2qZXxEbGoJ:www.upjs.sk/files/ab04b4893d24d67f93eabd030393073e.doc+extenzia+zakonodarstva&cd=1&hl=sk&ct=clnk&client=opera

  Tomáš Klinka, 21. 09. 2009 v 10:22 - kvalita tvorby práva v SR

Ad OJ: Ďakujem za reakciu. Súhlasím s tvrdením, že ide o extenziu zákonodarstva v zmysle spomenutého článku z upjs. Problém by sa dal zovšeobecniť na širšiu diskusiu o obsahovej kvalite našej legislatívy. Som presvedčený, že existujú objektívne kritéria, ktoré musí spĺňať výsledok legislatívneho procesu, aby mohol niesť označenie "zákon". Nie každý text, za ktorý zahlasuje parlamentná väčšina a pod ktorý sa podpíše prezident, sa stáva zákonom v materiálnom zmysle. Inými slovami: aj zákon (lex) musí spĺňať kritéria práva (ius).

Zaujímavá publikácia vyšla minulý rok v ČR: Teorie a praxe tvorby práva, Gerloch a kol., ASPI. Odporúčam tiež súbor článkov vydaný pod názvom Otázky tvorby práva v ČR, PR a SR (r. 2005).


  Ondrej Jurišta, 22. 09. 2009 v 21:19 - Ešte pár poznámok ku kvalite tvorby práva

Dovolím si pár poznámok k otázke kvality tvorby zákonov:
- s tým, že parlament si "nemôže schváliť čo chce", a hlavne by si to mali uvedomovať jeho členovia, máme v súčasnosti problémy my aj bratia Česi. Stači si spomenúť na iniciatívy riešiť neústavnosť zákona tak, že z neho urobíme ústavný zákon (preukazovanie pôvodu majetku, Špeciálny súd). v ČR bola táto otázka aktuálna tuším teraz pri tom poprasku ohľadne predčasných volieb.
-určitú kvalitu legislatívy vyžadujú aj Legislatívne pravidlá tvorby zákonov.Poslanec Miššík z Ústavnopávneho výboru NR SR nedávno avizoval, že by chcel, aby tieto pravidlá mali formu zákona, nakoľko sa pri návrhoch zákonov často stretáva s ich hrubým porušovaním. Osobne si nemyslím,že by sme pocítili nejaký rozdiel v kvalite tvorby práva, ak LPTZ povýšime z vnútroorganizačného aktu parlamentu na všeobecne záväzný právny predpis. Možno sa mýlim, je to len môj názor, ale nazdávam sa, že aj keby LPTZ boli obsahom zákona,tvorbe, ani schváleniu takých zákonov, akým je napr. ten uvedený v článku, by to nezabránilo.
- Toho Gerlocha si možno zadovážim, ale ešte viac ma zaujali tie "Otázky tvorby práva v ČR, PR a SR"...to je názov neperiodickej publikácie? Nevieš Tomáš/ostatní, kto to vydal? Skúsim to pozháňať.

  Tomáš Klinka, 23. 09. 2009 v 06:54 - Ad Ondrej: Pozri tento link


http://www.alescenek.cz/detail/otazky-tvorby-prava-v-ceske-republice-polske-republice-a-slovenske-republice:74:549732.html

Nemáte oprávnenie pridať názor. Prihláste sa prosím